tirsdag 13. november 2012

I dreamt a dream of Gretna Green

Frykt ikke, det er en norsk versjon lenger ned. Men denne posten ble nærmest halvferdig i drømme, på engelsk, så hva skal en stakkar gjøre....

Whoever would do that, in our days, when marriage is not the serious matter it was before ? I can remember one morning I woke up hearing myself saying to myself: you have a deep inner life, Lise. (I do not know how this sounds in english, but I think you can understand the meaning) Well, I could have said that this night too,  when I in my dreams visited Gretna Green.

Oh no, I did not elope! I am happily married to my husband, and have been since far back in the twentieth century. I mean visited. I visited a visitor centre at Gretna Green, in my dream. The english, and the scots, are great at visitor centres. If there ever happened something extraordinary in the tiniest, most remote place, such as a gale causing a ship to land rather brutally, and all the seamen became wet on their feet, and a lady happened to come by, and pitied them in such a way that she took them home to her tiny, tiny cottage and cooked them some porridge, you can be sure that two hundred years later, as by some kind of natural law, a visitor centre would pop up, complete with cross-stich kits in the shop, an exhibition and scones with clotted cream to be had in the cafe. Or if they have a loch, and someone have seen a sea monster, or say they did so  , they will call her, the she-sea monster, Nessie and build her several visitor centres, with cross-stich kits and scones for the eager tourists.

I do not know if Gretna Green have visitor centres, single or plural, but I visited one last night. I am hospitalized, may be it is kind of The Singing Detective Syndrom? Anyway, the one I visited was rather simple. Small. With an over-eager guide wanting to tell me what I saw. Which I hate, even when dreaming , and I think I would have been both grumpy and rude, luckily I woke up before making a scandal. I woke up rather bewildered, why did I dream of Gretna Green. I once dreamt, mark dreamt as in dreamt , not wished for, that I was in Alma Ata. May be I have a hangup for allitterations?

If there are anybody out there wondering what kind of place Gretna Green is, just try the link. Over the years , since 1784, when Lord Hardwicke's Marriage Act came into force, a lot of young couple have come over the Scottish border to get married. The act allowed the parent of underaged to prevent there childrens marriages. As if that was something new! Well of course all you english know this, but you have to agree that it was a rather silly topic to make a dream over. .




Jeg ligger her på sykehuset og presterer å drømme at jeg er i Gretna Green! Jeg våknet mitt på natta og tenkte at dette, det var virkelig snålt. Og da hadde jeg allerede halvformulert et blogginnlegg, på engelsk. Jeg lurer på om det er et slags Singing Detective-syndrom. Hvis du ikke vet hva The Singing Detective er, får du google fyren. Og hvis du lurer på hva Gretna Green er, får du google stedet. Men jeg drømte altså ikke at jeg var ung og forelsket og adelig og ville gifte meg med sjåføren, slik yngstedattera, eller nest yngste i Downton Abbey gjør, eller tåpelige lillesøstera til Elisabeth i Stolthet og fordom akter å gjøre, bare forhindret av ridderen på den hvite hest, helten over alle helter, hele, nei ikke Asgeir, selveste Mr Darcy. Nei da, jeg gikk på Visitor Centre! De er store på det, over Nordsjøen. Hvis for eksempel et skip har møtt land litt brutalt ei mørk og stormfull natt, slik at mannskapet er litt forkomne, og det går ei lita kone forbi, og hun forbarmer seg over dem, og tar dem med til det bittelille huset sitt, og melker den bittebittelille kua si, og gir dem havregrøt og varm melk, da popper det opp et visitor centre der to hundre år senere, komplett med utstilling av den bittebittelillekua, korstingssett med garn av den samme, og kafé der du kan kjøpe scones med clotted cream, laget av melk fra en ku i tredevte slektsledd. Oj, her fikk jeg orddiare.

Altså, det var det jeg gjorde i Gretna Green. Gikk på visitor centre. Ja, jeg drømte det altså. Sært. Det var ikke noe særlig med det heller. Jeg vet ikke om det finnes. Og hvorfor dette stedet? En gang drømte jeg at jeg var i Alma Ata. Kanskje jeg har en greie med drømmer og allitterasjon?





4 kommentarer:

  1. Altså, jeg vet ikke mye Gretne Green, men jeg vet det gikk dårlig med datteren fra Downton Abbey som giftet seg med sjåføren. Døde, gjorde hun. Vips var hun frisk, vips var hun død. Hun druknet ikke i såpe, men det er like før serien gjør det. Forviklngar og forviklingar. Godt Maggie Smith trår til med sine utspekulerte kommentarer. De er verdt å vente på, og så er det jo mye fint å se på, da.
    I tillegg til at det regnet på Tenerife, var det, i motsetning til Downton Abbey, aldeles ikke mye fint å se på. Tror absolutt Tenerife bør nytes med solbriller og vin, uten regn. Vi reiser ikke dit igjen. Ellers er jeg aldeles enig i at det er MYE mer synd på deg. Helt uten tvil. Det er innmari synd på deg, sånn bortsett fra underholdningsverdien innleggene dine har for oss andre, og at selv en traurig situasjon kan bli til rene humor-opplevelsen, er det skikkelig, skikkelig synd på deg.
    Jeg håper inderlig de snart finner ut at du er smittefri og ren som en barnerumpe. Det siste skrev jeg selvfølgelig for å kunne fortelle at min førstefødte og jeg fikk gule stafylokokker og mistrøstige infeksjoner i barselgave fra Arenddal sykehus. Svineri var det. Og så Arendal, da! Siden jeg den gangen feilstavet edder og galle, med én "d" altså, hjalp vel ikke det heller.
    Nå har jeg lært bedre, takk til deg! , og satser på at neste gangs utgytelser vil ha større effekt.
    Riktig god bedring og stor klem til deg - Liv

    SvarSlett
  2. Så flott du er smittefri, og at du har ledd så mye at gallegreiene sikkert løsnet og forsvant i bukens dyp helt av seg selv.
    Jeg kommenterte på dette innlegget bare fordi det IKKE var manokopper i det. Jeg liker ikke manokopper. Jeg misliker dem ikke i den grad at jeg visste hva de het, men etter å ha googlet dem, så jeg at det var akkurat slike jeg ikke liker, og da må man jo kommentere på innlegget *S*.
    Jeg skal sporenstreks finn fram til givekken.
    Barnebøker er en flott greie! I går leste jeg 15 bøker høyt for 3 grupper barnehagebarn. Mye hurlumhei, promp, bæsj og tissing i lekehaugen.
    Med store grupper barn er det ikke så lett å bruke bøker som krever mye ettertanke og samtale. Det var slikt jeg leste for min lille datter. Vi koste oss med stille og rare bøker. Jeg håper inderlig jeg får barnebarn - er det for mye å håpe på et skarpt og funderende ett?
    Fortsett å taste dine lange og gode innlegg, du - de er oss til glede! Min eneste innvending er engelsk som start. Hastefusen som jeg er, går engelsk for tregt, og jeg overså nesten at hurtignorsken kom til slutt :-) - kos deg med din smittefrie skrott - Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg lover at det ikke skal være det vanlige å starte med engelsk, men dette var nærmest halvdrømt på engelsk, så derfor ble det slik..

      Slett
  3. oh boy you made me laugh, what a dream(i can't stand over-eager guides either, or over decorated 'the way it was scenes')
    the sun is out here this morning,wish i could send you some
    get well soon dear Lise, x

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!