fredag 3. desember 2010

Hieronimys Bosch

Inspirasjonen til denne bloggen kommer, utrolig nok, fra dagens Adressa. I "Hjem"-bilaget var det en stor artikkel om hjemmet til designeren Espen Voll og Sara Ording i USA. Hun skriver doktorgrad om monster, og her er det Hieronymus Bosch kommer inn. Han har alltid fasinert meg, siden jeg kjøpte min første kunstbok som 20-åring. Han er opptatt av himmel og helvete, Guds godhet og djevelens ondskap. Man kan angre på mye som man har gjort eller ikke gjort her i livet, noe jeg virkelig angrer på, er at jeg ikke gikk inn i Museo del Prado den dagen i 1981 da jeg satt på en benk utenfor. Jeg var enten for sulten eller for tørst eller så svett, sliten eller sur at jeg ikke orket. Tenk å være så dum, jeg forstår det fremdeles ikke. Men selv om livet er kort, er det vel fremdeles muligheter til å dra til Madrid og se Lystenes hage.


Since I bought my first art book at twenty, I have always had a facination for Hieronymus Bosch's paintings.He is painting heaven and hell, the goodness of God, the evil from the devil. You can regret much you did, or did not do in your life, I really regret that I did not venture into the Museo del Prado one day in 1981, I just sat on a bench outside, too sweaty, and too tired and too grumpy. I can still not understand my stupidness. Well, life may be short, but there may still be a chance to go to Madrid and see The garden of eartly delights.



 Dette er et bilde man aldri blir ferdig med. Vel, ikke jeg i alle fall. Triptyken har inspirert mange  kunstnere. Denne oppløsningen er ikke god, men det er mange muligheter til å studere bildet nærmere. Klikk på denne lenkenså få du studert bildet på nært hold. Da vil du finne hvor  Salvador Dali har fått sin inspirasjon fra fra. Bildet er utrolig komplekst. Se også her, og her for detaljer 
og forklaringer.  


This is a painting I never can tire of. The triptyk has inspired many artist. Click the links above to go exploring. 




 Dette er senter bildet i triptyken Høyvognen. Høyvognen symboliserer Guds gaver til menneskeheten. 


This is the centre of The hay wagon. The haywagon is a symbol of Gods great gifts to humanity





Dette utsnittet er sentralt i Carl Fredrik Engelstads roman "Størst blant dem", der handlingen dreier seg om hovedpersonens interesse for Hieronimys Bosch. Jeg har lest boka flere ganger, nå har jeg funnet den frem for å lese den igjen. Tilbake til artikkelen i Adressa,det var et bilde av Ordings figursamling som inspirerte meg. Midt i samlingen stod en Bosch-figur gjenskapt av British Museum. Hun hadde fått den av Voll. Jeg tror han må være veldig glad i henne, tenk å finne en sånn gave! 






Denne og lignende figurerer kan kjøpes på Ancient Museum Store 

2 kommentarer:

  1. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tittet på disse bilden som barn.Kjempefascinert over hvor fint og skummelt det var,riktig grøssegodt :)

    SvarSlett
  2. Haha, jeg tror vi har litt felles smak. Ja, jeg synes bildene er helt utrolige. Prøvde du lenken for å studere bildet helt på nært hold?

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!