fredag 20. april 2012

Jeg gikk meg ut i skogen..

En vårdag i april. Hører du også melodien i hodet nå? Torbjørn Egner si vise, Jeg gikk meg ut i skogen en vårdag i april, er noe av det kjekkeste jeg vet  av sanger, og slik var det også da jeg var barn. Og grunnen var selvfølgelig at jeg er så veldig glad i våren. Og i  skogen. Og april også, når den begynner å skikke seg.

 Mange av dere kjenner nok også Bjørnstjerne Bjørnsons, "Jeg velger meg april" : I den det gamle falder, i den det ny får feste. Det volder litt rabalder, dog, fred er ei det beste, men at man noget vil. Ja, jeg vet ikke hvor ektefølt det var av Bjørnstjerne jeg. Rabalder likte han å lage selv, han var en rabaldermaker av rang! Og ville noe, ja det ville han hele tiden. Rabalder på rabalder. Men likte han  april? Det sies at da dikterne skulle velge seg en måned å skrive om, var det bare april igjen  til Bjørnstjerne. Hadde jeg vært han, hadde jeg blitt litt sur. Jeg liker ikke den delen av april der det er som i år, at det gamle ikke faller, men kommer tilbake igjen, og igjen og igjen.

 Men den delen av april, som jeg fikk glede av å møte i dag, den liker jeg: Varm vind, nokså i alle fall. Bar turvei, mange som var ute og gikk. Og på en liten stubbe tok jeg meg en liten hvil. Der satt jeg musestille, og hørte våren spille. Det klukka mellom stein og strå, av tusen bekker små, og lerka sang så glad og fri høyt oppe i det blå. Når sant skal sies, så så jeg altså ikke lerka, men spoven, derimot. Vel, jeg så jo ikke den heller, men jeg hørte den. Og det er de lykkeligste øyeblikk jeg har, når jeg hører spoven. ( jeg skrev om den i fjor, se her) Det er det vakreste jeg vet av fuglesang. Den forteller om sommerkvelder hjemme, jeg blir så glad at jeg kjenner det i magen. Det er vår! Det blir sommer! Farvel du mørke fangekrok, å hei å hi, å tiriliti, å tirilitiriliti!


This is not easy to translate in english, because I am alluding to norwegian songs with a spring theme. Well, anyway, spring, or a very strong promise of spring is here at last. The wind are mild, and I saw some spring flowere. The twigs are ready to burst their greenery, and transform the landscape totally, and I am happy. And the best thing of all, I heard the "spove", I think it is curlew in english. I can not think of a more beautiful song, it is such a joy!










6 kommentarer:

  1. Takk for en hyggelig vårstemning - skrevet på ditt varme og humoristiske vis. Med innsikt. Jeg som aldri hadde lest det diktet/sangen av Egner før. Helt noe annet enn "du må pusse tennene dine, Jens"!
    Nydelig sporvesang, også. Her er ikke sporv, så det var hyggelig å få høre den. Derimot er det både grønnspett og flaggspett. Flaggspettene er skikkelig hormonsprengte fjærballer for tiden. Hakker løs på de gamle telefonstolpene så flisa fyker. Grønnspettene skriker ut sin parringslyst så det høres som spedbarn i nød. Artig - når man vet det ikke ligger et bortglemt barn der oppe i lia *S*
    Bjørnson ville mye. Akk ja, sann. Kanskje du har lest Augusta og Bjørnstjerne av Gerd Brantenberg. Det gikk ikke alltid som han ville. Selv med rabalder. Av og til fikk han det likevel som han ville. Har en slektning som er barnebarn av Bjørnsrjerne Bjørnson. Assistansen til hennes mor var avsluttet ved befruktningen.
    Fra gjøk til gjøk - snart roper den i eplehagen vår. Da er det nesten sommer.
    Vi gleder oss over våren !!!!!
    God helg til deg - Liv

    SvarSlett
  2. For et frydefullt innlegg, Lise! Til å bli glad av :)

    SvarSlett
  3. Vilket härligt inlägg Lise!

    Ha en trevlig helg,

    Klem Jenny

    SvarSlett
  4. Lise, I can't thank you enough for the beautiful music to my ears!
    The sounds of spring!

    SvarSlett
  5. Sangen jeg hører er fuglenes kor. Det er dompap og sisik og meiser og stær som traller og synger fra busker og trær. Der kvitrer en hann. Det er en ung og pen liten løvsangermann. Hva tenker han på? Han tenker "Den som kunne en kjæreste få".

    SvarSlett
  6. Oh no!!!! http://www.guardian.co.uk/environment/2012/apr/21/ornithologists-track-cuckoo-africa

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!