onsdag 3. august 2011

Nå lar jeg humla suse!

Det er noe av det beste jeg vet, jeg er liksom ikke helt en flittig bie (Ikke en gang Flittig Lise). Jeg vet jo godt hva uttrykket betyr: å la tilværelsen gå sin skeive gang, mens man for eksempel ligger i en hengekøye. Eller sitter i en sofa med føttene opp, slik jeg gjør nå, i stedet for å for eksempel rydde ferdig på kjøkkenet, mens min mye bedre halvdel er på bærtur. Ja, det er det han er altså, jeg mener ikke at han tabber seg ut. Han plukker blåbær. Men hva kommer uttrykket av, lurer jeg på. Og hva slags humle? Er det den lille runde som er gul og svart og egentlig ikke kan fly ifølge vitenskapelige kalkyler, men som gjør det likevel? Eller er det humle som vokser på veggen og er den eneste tillatte ingrediensen i øl i tillegg til malt og vann, i følge lovfestede renhetsforskrifter?  Jeg vet ikke. Er det noen andre som vet?

Dette ble egentlig en ganske lang innledning til det jeg hadde tenkt å skrive om. Nemlig enda et fenomen jeg opplever når jeg går fra jobb. Vel, bare på denne tiden av året. Jeg gikk altså opp alleen forbi barnehagen, og lurte på om det var et fly jeg hørte. Det var en slik underlig lyd, en nokså jevn dur, og relativt sterk, men var den nær eller fjern tro? Så så jeg opp i trærne, og for et liv! Hundrevis, eller tusenvis, av humler og bier hadde et storslått kalas på blomstene. Jeg tok mange bilder, men greide ikke å få med meg humlene. Det er forresten lindetrær. Jeg gikk Unter den Linden
Keep the bumblebee buzzing
This is a norwegian proverb, and it means ; take it easy! Take a break, enjoy. Something like that. I do not know the ethymological meaning of the proverb. The problem is that  the word humle has to quite diverging meanings; one is bumblebee, the other is hops. So what is buzzing? Anyway, I went under some trees one day, and heard a nearly insane buzzing. The trees were alive with the sound of bees and bumblebees. I thought first of a plane...
















11 kommentarer:

  1. Humla som suser pirret naturligvis min bibliotekar-finne-svaret-trang. Ettersom jeg har ferie, og ikke er i nærheten av mine pålitelige oppslagsbøker, måtte jeg ty til Google, og her er det jeg fant. En eller annen litt irritert Helge har lagt ut følgende:

    La humla suse
    I noen år nå har det vært vanskelig for meg å holde skadefryden i sjakk. Det som har pirret min ondskap, er den ureflekterte og ulogiske måten å knytte uttrykket: "La humla suse" til en humle eller bie. Dette er selvsagt en grov misforståelse og forsterkes av de stadige avbrytelser i programmet, hvor en humle og en bikube dukker opp.
    Selve bruken av uttrykket stemmer. Å la humla suse betyr å ha en følelse av å være sorgløs og å more seg. Men etymologien er hinsides enhver logikk.
    Det at insektet, humla, suser, har intet med morskap og sorgløshet å bestille. Humla som insekt suser ikke bare i godt vær, den kommer med sine lyder også i bidevind og regn. Mennesket kan ikke innvirke på dette. Selve uttrykket er gammelt og relaterer seg til musikkinstrumentet humle: et strykeinstrument med messingstrenger. Instrumentet er gått ut av bruk, ordet er glemt, uttrykket består og knyttes til en helt annen kjent foreteelse.
    Kilde: Norsk riksmålsordbok og Bevingede ord

    Neimenn om jeg visste dette fra før - takk for nysgjerrigheten - Liv

    SvarSlett
  2. Takk Liv, da var det hverken humle eller humle, da, men tvert i mot humle som var bak uttrykket:)

    SvarSlett
  3. jeg må nok sjekke ordboka mi jeg ... nå - heg ble forvirret...
    men jeg må si at du har skrevet sånn, at jeg hører dem. Humlene altså

    SvarSlett
  4. Ja, da lærte vi noe nytt i dag alle mann.

    Kan godt forstå at du blir forvirret, demie. Det ble mange forskjellige humler dette.

    Men uansett, tror vi alle har godt av å la humla suse i disse dager. Hverdagen begynner snart igjen enten vi vil det eller ei...

    SvarSlett
  5. ja! jeg tror det var de forskjellige humler som gjorde jobben! litt sånn bønner og bønner og bønder ( som høres ut akkurat det samme i mine øra...) herlig : )

    SvarSlett
  6. Ja ikke sant; vi har humle som heter bumblebee på engelsk, altså insekt, så har vi humle som heter hops på engelsk, og som brukes i øl, og som Liv viser, også et instrument som ikke lenger er i bruk, som heter humle

    SvarSlett
  7. En underlig opplevelse å høre homlene suse, bokstavlig talt.

    Det er også veldig fint å høre sommerfuglens vinger slå. Det er et av mine gode sommerminner:
    http://lammelaartanker.wordpress.com/2011/08/04/10-deilige-sommerminner-og-en-oppfordring/

    Jeg likte det øverste bildet veldig godt, ser det virkelig slik ut der du går hver dag?

    SvarSlett
  8. ja, det ser slik ut der jeg går, men ikke hele veien. Først alleen, så over en åker, så gjennom en furuskog, og så er resten gangvei langs veien.

    SvarSlett
  9. Fantastisk!

    Jeg tror det ofte er slik at vi trenger avstand for å se hvor fint vi har det rundt oss, eller se det kjente landskapet på bilder. Jeg forestiller meg av og til hvordan utsikten er i en annen årstid, da blir jeg mer klar over hvor flott naturen er her og nå.

    Fortsatt god sommer til deg!

    SvarSlett
  10. Jeg fotograferer ofte når jeg går til jobb. Her er noen innlegg med arbeidsveien min som tema:
    http://bombalablabla.blogspot.com/search/label/P%C3%A5%20veien

    SvarSlett
  11. Ha- nå føler jeg meg med ett litt smartere :)Da kan jeg la humle suse enda litt til ;)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!