tirsdag 30. august 2011

Skafferiet på Helgøya




Søstra mi og jeg rakk mer enn loppemarkeder på søndag. Vi hadde tid til overs, og dro til Helgøya! Jeg husker at jeg leste om Helgøya da jeg studerte historie, om utgravninger der, og har alltid hatt lyst å dra dit. Men i tillegg var det en ting til, jeg hadde lest i et blad at Charlotte Sveinsen, som jeg i og for seg aldri hadde møtt, hadde gårdsbutikken  der. Charlotte var niese av min kjære Kessa, som jeg i mange år trodde var tanta mi, men som viste seg å være "bare" mamma si venninne. Jeg giftet meg til og med i brudekjolen hennes! Så vi durte ut, i bil altså, og ble mektig imponert! Over hvor lekker butikken Skafferiet var, over hvor fin glassverandaen var, over den fine Solbærkokeboka hun har laget, over den vanvittig gode kokoskaka (skulle ønske kalorier ikke fantes), og over den hyggelige eieren. Vi durte inn og spurte hun vi syntes ligna: Var Kessa tante di? Og det var hun jo! Og Kessa, som døde så alt for tidlig, hadde nok likt butikken til Charlotte!

My sister and me went to Helgøya in the lake Mjøsa  sunday. When I studied history, I read about Helgøya and the excavations there, and I always wanted to see the island. I also like the name. In english translation I think it will be Holy Island. I also wanted to go there because I had heard that Charlotte Sveinsen, who I never have met, but have heard of, has a shop on her farm there. My dear aunty Kessa, was her aunt. In fact, she was not mine, I only belived so, she was a dear friend of my mothers. I even married wearing her wedding dress. Anyway, we went out there, and were deeply impressed: over her very nice shop, over her glass veranda where she had her cafe, over her book on Black currants, and over the everever best coco cake I ever have tasted, and of course over the nice owner. We asked the one that had a likness to our Kessa: was Kessa your aunt? And of course, she was. And I am sure that Kessa, who died all too early, had loved Charlotte's shop.

Du finner også Skafferiet på Facebook


Bildet av glassverandaen/kafeen har jeg lånt fra Facebooksiden. Se over
Håper det er greit

Charlotte Holberg Sveinsen

Søstrene Snuse på tur

5 kommentarer:

  1. butikken er som en drøm! elsker sånn steder! og sånn turer ; )

    SvarSlett
  2. Ja, mamma Kessa hadde nok sytens dette hadde vært et fantastisk sted. Både hva Charlotte har fått til, og hele atmosfære der. Som sagt ser så godt for meg "gammeltante" Edith og mamma under et tre i Hagen der med kaffekoppen og et kakestykke på gammel porselen.
    Koselig at dere tok turen.
    Så koselig du skriver om mamma også. Kjenner at jeg blir glad når flere tar opp minner fra henne innimellom.

    Marit

    SvarSlett
  3. Å, du har vært på Skafferiet!
    Søstra mi og jeg snakket om å dra dit i fjor, men vi fikk ikke tid. Så mye en har lyst til å få gjort.
    Ingun, med bloggen Kleppanrova, skrev om Skafferiet i fjor, så nå må jeg jo få tatt meg en tur dit en gang.

    P.S. Så søte søstrene Snuse er :)

    SvarSlett
  4. Hei Lise! Takk for alltid hyggelig kommentarer hos meg. Jeg setter stor pris på det, det skal du vite. Så fine blogginnlegg du har hatt i det siste. Jeg har først fått lest de nå, jeg har vært i "utlendighet" i noen dager. Herlig bilde av "søstrene snuse" og det fantastiske stedet dere har besøkt. Dit må jeg dra en vakker dag.Hilsen Stilleben

    SvarSlett
  5. Så koselig dette ser ut da, koselig med jentetur :) Jeg har hørt mye om dette stedet, men jeg har ikke vært der - enda!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!