søndag 9. desember 2012

Hvordan feirer du jul? How do you celebrate Xmas?

English text under the Norwegian

Verden har på en måte åpnet seg på en annen måte da jeg entret Bloglandia; her får jeg innsyn i hvordan andre har det rundt omkring. Særlig i Norge, i Europa forøvrig, men også litt lengre bort .En dag kom jeg på at jeg skulle utfordre dere alle til å skrive litt om hvordan dere feirer jul . Tenk om vi kunne lage en slags kavalkade over juletradisjoner? Hvordan gjør dere det? Jeg tenkte å starte med meg selv, men det ble så fryktelig ordrikt. Jeg venter til slutt, tenker jeg, da jeg ikke evner å fatte meg i korthet.

Altså: Jeg ønsker at du skriver litt for eksempel om hvordan du markerer advent, lillejulaften, julaften, romjula, nyttår, -går dere i kirka, er det far som åpner alle gavene og spiser av lasset, eller åpnes gavene en etter en og aller sier ååh og så heldig og må drikke ananasbrus for å holde ut og drukner utmattet i et julepapirhav midt på natta? Hm, nei nå er det ikke jeg som skal fortelle, men dere. Har dere gamle tradisjoner å dele, er det kjempefint! Jeg tror nesten at jeg vil gi en lite overraskelse til det morsomste, beste eller mest interessante innlegget. Aner ikke hva, og det blir helt subjektivt altså. Skriv enten alt i kommentaren, eller lag et innlegg på bloggen din, og lenk opp i kommentarfeltet. Jeg gleder meg!




Hello there, all of you Xmas celebraters! How do you celebrate your holidays? I came to a new world when I entered Bloglandia! So many of you, from so many countries. Do you celebrate Christmas, and if you do, how? Which day is the most prominent? Are there other days in decembre that are of greater importance than the first day of christmas? I want that we together make a cavalcade of christmas traditions and how we celebrate. You can write it entirely as a comment, or make a post on your blog and post a link in a comment.

It was Kristi Franklin that gave me the idea, check out her post about french christmas traditions here. Please tell me how you celebrate, the best, funniest, most interesting may get a little trinket from me. Happy preparations for the Christmas Season!

Links:
Read Demie's little Christmas story from Greece here
Jorun sin julehistorie finner du her (Jorun's story is written in norwegian, try google translator)
Kristie Franklin has written a new post about christmas traditions, this time in the Nederlands, see here
And here is my own blog post




19 kommentarer:

  1. Jeg starter.
    Ikke med kirke. Her skyter vi jula inn. På julaften, kl.17.00 presis. Eller omtrent presis. Muligens noen sekunder før. Bare sånn at vi skyter før naboen. Det er viktig. Det er tross alt jul. Etterpå koser familien seg med et glass sherry mens jeg blir litt irritert på kjøkkenet. Jeg tenker derfor å innføre kokkedram i år. Mens dette pågår prøver Balder dachs å finne sin presang under treet. Den letingen kan gå litt hardt utover de andre gavene. Han er derfor under skarpt oppsyn av husets barn på 20 og 23. Så følger ribbe. Deretter er alle så mette at oppvasken får dekorere kjøkkenet og multekremen vente en time eller to.
    1.juledag har vi sen frokost og her er tradisjoene endret - vi spiser ikke lutefisken til frokost lenger, og lager ikke suppe av rakefisken. Vi spiser rakefisken på flatbrød til frokost og lutefisken til sen middag. Siden vi bor i Vest-Telemark, har vi stor respekt for Åsgårdsreia, og tunet blir ryddet ekstra godt til 1.juledag. Her er det også en viss fare for at måkere vil spille oss noen puss natt til 2.juledag. Denne tradisjonen er litt på vei ut etter noen år med en svært aktiv lensmann og måking som tenderte til vandalisme, men tidligere kunne gjenger av ungdom finne på å heise melkespann opp i flaggstanga, løfte bilen noen meter eller skli båten ned jordet. En høyst menneskelig variant av Åsgårdsreia.
    Etter en rolig 1.juledag der folk holder seg hjemme, starter juleselskapene og juletrefestene. Helt som det skal være.
    Jul er jul hos oss :-) Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik lever dei der! Kan faktisk huske det med skytinga jeg også, men vi sluttet vel med det i bygda vår for ca 40 år siden, tror jeg! Hehe, ellers må jeg le av at du står på kjøkkenet og blir irritert. Og både rakfisk og lutefisk på første juledag??? Heftig!

      Slett
    2. Altså - jeg er glad vi ikke har åpen kjøkkenløsning. Tenk om jeg skulle hørt på alle dumme kommentarer om hvordan det går med svoren og sausen, og faktisk blitt så irritert at jeg hadde kommet i fare for å slå enkelte av gjestene i hodet med noe hardt?!
      Min datter oppdaget tidlig dette fenomenet hos sin mor. Satt på kjøkkenbenken da hun var 2 og sa "Sint eller bare litt tirritert?".
      Den har vi ledd godt av, og setningen er blitt en slager her *S*
      Lutefisk og rakefisk går strålende samme dag. Rakefisken kl.11 og lutefisken kl.18, og i mellomtiden siger vi langsomt opptil flere hundre meter i desemberkulden.
      Nå kjenner jeg at jeg gleder meg! 1. juledag er en nydelig dag.

      Slett
  2. Lise,

    I mailed the giveaway package you won on December 6, 2012. Please let me know when you receive it. :) With mail being what it is, sometimes I worry about parcels arriving safely to their destination.

    We always decorated our trees the first weekend in December. When the children were little we would go to a tree farm and cut down the one we wanted. It wasn't until a couple of years ago that we purchased an artificial one. We normally opened our gifts on Christmas morning but I would allow the kids to open one small one on Christmas Eve while we had hot chocolate..

    Funny story...one Christmas we had picked up our tree, decorated it and went to bed. Sometime during the night we heard a loud thump. It was our tree that had fallen out of the tree stand and was laying in the middle of the floor with ornaments everywhere. Ha Husband and I had to re-set the tree back in the stand and attach the ornaments that fell off. It wasn't funny at the time but it is now! Ha

    SvarSlett
  3. Vi begynner julefeiringa lille julaften hvor hele huset pyntes til jul:) Ungdommene pynter juletreet, alltid ei edelgran, mens mannen min og jeg setter all den andre pynten på sine faste plasser, viktig;)Annenhver jul er eldstesønnen med familie sammen med oss, men ellers er vi 4 rundt bordet julaften:) 1.juledag vegeterer vi, 2.juledag fest med naboer, 3.juledag familieselskap, går på rundgang, og 4.juledag er det kino med ungdommene:) Vi går ikke i kirken...er humanetikere mannen min og jeg:) Da jeg var barn, var vi alltid i Nidarosdomen sammen med min mors tante, husker det som en fin tradisjon. Der fikk jeg sunget julesanger, er så glad i å synge jeg vettu:) Ja det er vår jul:)
    VI KOSER OSS og spiller mye brettspill i jula, ungdommene tar med venner hjem:)
    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  4. Det skulle jag ju kunna skriva ett blogginlägg om, men skriver en kortis här:
    Jag har gjort mina egna traditioner när jag flyttade hemifrån och bildade egen familj. Julpyntar huset veckan innan första advent. Då tar jag fram nästan allt utom granen. Granen får komma in ett litet tag senare. I år idag på andra advent. Vi har alltid en riktig gran. Jag njuter mest av tiden innan jul. Bryr mig inte själv om paket, men tycker om att ordna åt barnen. Tycker också om att baka många sorters julgodis. Vi firar alltid julen hemma och julafton är den viktigaste dagen. Vi äter alltid dopp i gryta med skinka till lunch och julbord med många olika rätter till middag. Vi går inte i kyrkan under julhelgen, men gärna någon adventssöndag, så att jag får sjunga julpsalmer.Helst av allt vill jag bara ta det lugnt och mysa de tre dagarna på julhelgen. Spela spel med barnen och umgås.

    SvarSlett
  5. Så morsom oppfprdring!
    Artig å høre hvordan folk feirer jul.
    Vi har en tradisjonell, norsk, kristen julefeiring hos oss.
    Jeg har laget et innlegg om det på bloggen min: http://bruderihundre.blogspot.no/2012/12/jul-i-vart-hus.html
    Jeg kunne ha skrevet mye mer detaljert. F.eks. har julemiddagen gått fra svineribbe i barndommen, vi kalkun da ungene var små, til pinnekjøtt nå.

    SvarSlett
  6. Hello dear Lise! Our Christmas celebrations are in a flux this year.....two new babies seem to be causing quite a stir! Usually we have a dinner feast of Chinese food on Christmas Eve (something my mom-in-law started to save herself from cooking big meals two days in a row) and then head out the a Christmas Eve service at the church. Everyone goes to bed early so we can get up early to gather up our filled stockings. Then it's breakfast. Then it's present opening time. This can last for hours depending on how much time we each ewww and awww over everything! Once that is all tidied up we begin cooking the turkey dinner which we share around our big wooden table in the diningroom.

    BUT this year we will working around naps, feedings, diaper changings etc! It's all going to be very exciting and I'm sure somewhat by the seat of our pants! :)
    xo Carole

    SvarSlett
  7. Veldig god ide Lise Jeg er selvfølgelig med http://demieblogg.blogspot.no/2012/12/a-little-christmas-story.html

    SvarSlett
  8. Pre - Xmas: Marking toooooo many papers, waiting for pay day and incoming wishing lists +attending xmas parties galore, gaining 5 pounds or more :-(
    22nd December: Hectic running at shopping malls looking for presents- always, always late
    23rd December: Lobster, Hellman's mayonaise and champagne with the homecoming kids +++
    24th December: Decorating the tree - a pine of course. Decorating the house (as little as possible). Xmas rice porridge with almond. About 6pm Xmas dinner with fresh cod, carrots, mustard, excellen red wine. After dinner we tip-toe around the tree, holding hands and singing 30 Xmas songs with 17 stanzas (the best part). Then it's time to distribute the presents, eat cookies, sip a cognac, roll over and enjoy ... :-) <3

    SvarSlett
  9. christmas has always been fickle, due to unfavourable family circumstances. since it is a party for traditions, and family is an important factor, we ususally celebrate low key. i try to put up a tree, but if i don't get round to it, then i'm not sorry. i think i favour the white in christmas, something we're not often spoilt with in our country. just the once we have a white x-mas...
    as a non religious person, i do like midnight mass for its magic factor solely, but hardly ever attend. perhaps i should.
    there's food (& drink) indulgences, of course. and plenty of them.
    there's a lot more too, but hey.
    i am wishing you a wonderful, bliss christmas already, lise!
    n♥

    SvarSlett
  10. Hej Lise!
    Kvällen före julafton, den 23:e brukar jag och min sambo lyssna på julmusik,dricka glögg och göra egna köttbullar på kvällen. (det är sambon som gör köttbullarna om jag ska vara ärlig;)). På julaftons morgon äter vi frukost, sedan blir det firande hos någon av våra familjer, i år ska vi vara hos mina föräldrar dit mina syskon med familjer kommer. Där äter vi både svensk och finsk julmat och på kvällen delar vi ut julklappar och badar julbastu:) På juldagen åker vi till svärmor och äter middag. på annandagen brukar vi vara hemma och bara mysa:)

    Ha en fortsatt trevlig vecka!

    klem Jenny

    SvarSlett
  11. hello Lise, i like christmas, i always did, it's a great way to forget the cold dark days, i put up a tree, this year even two, a small one and a bigger one, i like decorating them, i collected lots of old glass christmas ornaments over the years and the child in me loves the magic of unpacking them.
    My stepdaughter and her little boy come to stay with us for a week and i'm looking forward to that.
    I lit lots of candles in the evenings, sitting in front of the open fire we tell our stories, we talk, we laugh alot, there will be all kind of goodies to eat and drink, we watch movies, we read, we stroll through the garden, we go to the town center, we have family and friends dropping in....i know it sounds perfect and it usually is (there have been several decembers in my life things were very different due to health problems, very nasty car accident,pain and depression, hard times, but that's life, isn't it, you try to deal with it and carry on to happier decembers)
    wishing you a warm december xx

    SvarSlett
  12. Hei Lise! Nå går dagene superfort mot jul. Vi reiser som alltid hjem til mamma og pappa for å feire jul med familien. Jeg har fire søsken og nå bor alle unntatt meg i Trøndelag. Med barn og barnebarn blir det ikke kjedelig og stille :) I Trøndelag baker vi hvite kakemenner som dekoreres med konditorfarge. Vi pynter juletreet lille julaften og pynten henges tildels på samme plass hvert år. I "gamle dager" fikk jeg og broren min åpne en pakke på morgenen slik at vi hadde noe å leke med fram til kvelden. Så langt tilbake jeg kan huske har Askepott vært et høydepunkt på TV og vi leser Smørbukk og Tuss og Troll. Det meste er fortsatt likt :) På ettermiddagen/kvelden spiser vi ribbe med masse godt tilbehør og multekrem til dessert. ellers spiller vi kort inne, lager lyslykter av snøballer ute og koser oss med god mat og drikke.

    SvarSlett
  13. Hei igjen Lise!

    Julehilsen kom i går Takk det var kjempe koselig : )

    Gratulerer så mye med barnebarn!

    Kos deg masse!

    SvarSlett
  14. Vill kika in och önska dig en fin och härlig jul. Kramar Mimmi

    SvarSlett
  15. Hei Lise
    Tusen takk for julehilsenen hos meg
    Ønsker deg og dine også en riktig god og fredelig romjul og et riktig godt nyttår
    KLem Tonje

    SvarSlett
  16. Hei Lise! Vi er fortsatt på Steinkjer og reiser sørover igjen på lørdag. Da stopper vi noen timer i Trondheim for å møte en venninne med familie der :) Jeg ønsker deg en fin romjul.

    SvarSlett
  17. Hei Lise og takk for hyggelig kommentarer. Også hyggelig at du likte mine russiske figurer på kjøkkenbordet. Hos oss er det tradisjonell julepynt med noe innslag av nytt, men det går for det meste i tradisjonelle farger. Svart julepynt?!, enig med deg! Jeg har observert svart julestjerne, sånn som skal henge i vinduet! Vel, smaken er som baken....men svart stjernepynt er visst "in" innen pynten har jeg skjønt. Jeg er ikke så opptatt av å være "in" og jeg hygger meg med gamle nisser, julekuler, grantre med flagg, svibler, glansbiler av Jesus, Josef og Maria, hyrder, tre konger, gull røkelse og myrre, m.m., må ikke glemme korsang, jeg må ha god korsang eller sang av gode solister for at det skal bli jul, å ja, jeg må også ha røkelse, hver dag gjennom hele julen. Jeg er tradisjonell - sikkert også konservativ vil nok mange si. Og det er helt i orden.Oj, det ble langt her, jeg er på jobben og nå er bloggpausen over. Ha en fin dag og håper at vi kommenteres snart igjen.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!