mandag 23. juli 2012

Omtrent en alen lang

Jeg har vært liten en gang jeg også, for
godt og vel femti år siden. Ikke bare var jeg liten, jeg var søt også! Tenk det, ikke til å tro.

Av årsaker jeg foreløpig forholder meg relativt kryptisk til, har jeg vært på loftet og hentet ned mengder med babytøy. ( som dere sikkert skjønner, jeg er IKKE gravid) Og blant tøyet etter mine barn fant jeg en pose med kjoler jeg har hatt , da jeg var omtrent en alen lang, og søt.

Jeg tok bilde av to av dem, begge var lysegule og i lillemartinestoff. I nylon, må vite. Her er vi fremdeles på femtitallet, da noen sa nailon. Den ene kjolen, den som er lik den jeg har på bildet, var amerikakjole, fortalte mamma. Og den var kjøpt! Ellers hadde jeg nesten aldri kjøpte klær bortsett fra strømpebukser. De greide nesten ikke pappa å ta på meg, for de var i nailon, og han hadde mekanikerhender, og fingrene hans hengte seg fast i nylonen, så han måtte væte fingrene først . Jeg ser for meg hvordan han grøsset, eller røs i holdet, som det heter på romsdalsk.

Hvor var jeg nå? Nylon ja, den andre lysegule kjolen er også i nylon, og den har mamma sydd. Jeg var vel to eller tre år da jeg hadde den. Nydelige er de begge to, og man skal vel ikke se bort fra at de kanskje blir brukt igjen om ikke alt for lenge. Kanskje.

Bildet er tatt hos tante i Oslo. Bak på sofaen er et bilde av det eldste søskenbarnet mitt T.O. Han er sju år eldre enn meg. Sjekk ballongbuksene. Ellers er bamse med. Han ble elsket til døde, og ble nok ikke mer enn ti år.

Difficult to belive, of course, but even I was once a tiny, sweet little girl. I have lately been up at the attick, and fetched down baby clothes I have saved for later use. Well, now it seems we now have reached that later, but let me assure you, I am not pregnant. Anyway,aning my childrens clothes, I also found some of my own cute little dresses. One of them , the one that is in the picture, is bought. That happened seldom, nearly all my clotes were made by my mom.

6 kommentarer:

  1. Hei :) En nydelig liten jente og kjempesøte kjoler!!! Jeg liker lillemartine stoff!

    SvarSlett
  2. Awwww you were so cute! Your dress is adorable and how clever of you to save it for all these years. You must be getting excited.
    I was only able to save the girls' newborn knitted sweater sets. Ayra is wearing her mom's set now and another will wear her/his mom's set in December!

    SvarSlett
  3. Søt! Takk for hilsen hos meg, Lise B. Du har rett i at du kan skrive - drivende godt, også - men jeg mistenker deg for å kunne så mye mer enn det! Et luksusproblem. ;)

    SvarSlett
  4. Fina klänningar! Min storasyster som är i himmelen, var född 1959. Liknar bilder som finns på henne som barn.

    Jag var tvungen att kolla römme (lyckas inte skriva erat ö) på translate. Det är gräddfil på svenska.

    SvarSlett
  5. Takk for koselig kommentar hos meg! Manglende blogging skyldes mismod og mange gjester. Sånne gjester som overnatter adskillige netter og spiser mange måltider. Det er selvfølgelig ikke til å bli så mismodig av, men egentiden blir litt liten når de første er klare som frokostegg kl.08.00 og de siste leker nattugler kl.00.30.
    Mismodet kan komme at gård kan være noe dritt. Selv om vi er så slette gårdbrukere som det går an, kan vi ikke reise bort no' særlig. Det er skog som skal ryddes, høy som skal i hus (og der regner....) og bygninger som skal stelles. Du skal ikke se bort fra at valget ditt var rett *S*
    Riktig søt var du i veldig kort struttekjole! Også nailon, fint skulle det være. Husker far hadde nailonskjorter med helsetrøye under. Grusomheta......
    Lykke til med bruken av loftsfunnene! Kanskje heklekrok og strikkepinner går varme også - jeg er spontant dypt misunnelig!
    Rosen som knakket på kjøkkenvinduet, er en fredsrose. Forunderlig nok. Den burde ikke klare seg her i det hele tatt. Kanskje den overlever fordi den står lunt inne ved veggen godt skjermet av en peon, eller er det fordi den trives ved vårt fredelige hus, eller er det stikk motsatt. Kanskje den synes vi trenger litt fred. Ikke vet jeg, vakker er den i alle fall.
    En riktig god sommerdag til deg - her skinner sola og det skal den vistt gjøre i morgen også. D'ække til å tro - Liv

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!