tirsdag 18. september 2012

Høstens velsignelser

Finnes de, høstens velsignelser?

Nei, det blir så mørkt! Jeg tenker alltid det, det blir så mørkt. Det blir så trist. Vinteren blir så lang. Det blir så glatt, det blir så bratt. Et halvår ligger foran oss der alt bare blir verre og verre. Bare jeg tenker på det, kjenner jeg det knyter seg i magen, jeg greier nesten ikke puste. 
Før svartsynet tar meg helt, må jeg prøve meg på noen Polyannaøvelser:

Høsten kan da være vakker, i alle fall  til nesten slutten av oktober.  Den vakreste av alle årstider nesten. Himmelen er høy her i Trøndelag, lufta klar. Knivskarp. Man kan se lengre en ellers, over fjorden. Hus og fjell vi ikke ser resten av året. Kan da ikke klage på det?
Og så glemmer jeg at allerede før jul snur sola, og da går det fort mot lysere tider. Jeg glemmer hvor glad jeg er i jula, i å planlegge julegaver, kjøpe enda noen gamle julekuler, få gaver, til og med. Være sammen med familien. Hadde det ikke vært for jula, ville nok vinteren ha føltes mye lengre.
Og så er det da mye god mat om høsten, ferskt lam (fårikål), viltkjøtt, sopp og bær. Det kan man jo glede seg til, muligens? Tyttebæris, moltefromasj. Hå, jeg glemte eplekake. Det er absolutt en høstlig velsignelse.

Nå kom jeg på en velsignelse til, jeg har gledet meg hele sommeren; når høsten kommer skal jeg kjøpe hele Twin Peaks, og se den fra ende til annen en gang til! Yess. Den passer virkelig ikke til noen andre årstider. Ok da, jeg skal tåle høsten i år også, kankje.

Men vinteren....

After autumn follows winter
Autumn, are there anything good to be said about this season?
No, it becomes too dark! I am always fearing that, the darkness. I am living in Norway, at midsummer, the light never disappear, at midwinter, it never quite appear. It is depressing. Melancolic. The winter is too long here, it can come already in october, and some winters will last as long as the middle of April. We may have half a year of winter ahead of us at the worst, and the thought of it makes my heart feel heavy. May be there are some good things ahead as well?

The autum can be very beautiful. The air is clear, the sky high. We can actually see longer at this time of the year. And the darkest days are those just before Christmas. But then it is Chrismas, and we have other things to think about! And all the good food during autum; game and fresh lamb, mushrooms, cloudberries. And apple pie! Ok, I will endure the autumn this year too, and even the winter. And I nearly forgot another blessing, the entire summer I have been looking forward to bying Twin Peaks, and have some quality autumnal time with the help of DVDs. 


12 kommentarer:

  1. Jeg er så inderlig hjertens enig. På alle vis. I alt. Til og med i Pollyanna-versjonen. Enda jeg egentlig påberoper meg lov til å ha mine følelser helt i fred for Pollyanna.
    Vet du forresten at den yngre garden ikke aner hva vi mener med Pollyanna-tanker, ikke alt overlever tiden forvitring.
    Tilbake til innlegget- jeg strekker meg ikke fullt så langt som til slutten av oktober. Her kommer den føste såpe-glippe-skli-kjøreturen gjerne i begynnelsen av oktober. Og jeg har 3 mil på ultrabratte, smale, svingete Vest-Telemark-veier til jobb. NÅ kjent jeg det knøt seg i magen.
    Ellers har jeg akkurat kjøpt en ny, gammel glass julefugl. På Dyrsku'n i Seljord. Til den billige pris av kr.100,-.
    NÅ kjente jeg at jeg ble litt glad.
    Takk for muntrasjon og delt felles opplevelse av herket som kalles vinter - eller i alle fall de herkete sideeffektene av den samme vinteren. Det er jo ganske koselig å sitte lunt i sin egen sofa med en god bok mens snøen faller mykt.
    Dessuten kommer det nye episoder av Downton Abbey i høst - det gleder jeg meg til :-)
    God kveld til deg - Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Liv, det er godt det finnes sjelefrender der ute, det gjør det hele litt enklere å bære. Og Downtown Abbey hjelper på!

      Slett
  2. [okay! i just lost my comment]
    i was saying.... getting that twin peaks for the cold, long winter days is a very good option indeed.
    and my heart goes out to all of you guys up there, in scandinavia, for these seasons' twists of long and light summers, and dark, dark winters. i can hardly imagine what it's like to have just grey and drab during days on end. i think you are brave. (and also, of course, you have no choice, unless you move out...).

    courage, my dear, and cheers so much for stopping by!
    n♥

    SvarSlett
  3. Jeg går gjennom samme tankene ...
    tør ikke si det til noen andre enn deg for jeg får tilbake mye stakkars deg som flyttet i den kalde nord og sånt...
    Jeg vet at det er mange Nordmenn som gruer seg til vinteren så...

    Sannheten er at når vinteren er faktisk på plass da er det ikke så ille. Det blir mye ute og inne kos med barna og en fantastisk utsikt ;)
    også er det Jul som kommer selvfølgelig!!!

    xoxxo

    SvarSlett
  4. hard to imagine what that is like, i don't mind autumn here, it is beautiful with all its color and the weather can be mild and sunny or stormy with wonderful skies, 'till january i can enjoy the candles and open fire, reading, baking, winterwalks and than coming into a cozy home or other place but than i begin to long for light, warmer days and a green garden and that will take quite awhile, watching movies is something i love to do during that period too and there is always a sunny place to be found here on the net :) xx

    SvarSlett
  5. De tyngsta månaderna tycker jag är november, januari o februari. Blir bara värre ju äldre man blir. Tur att december piggar upp där mitt i. Å andra sidan så har jag känslan av att tiden går fortare o fortare också, så snart är det vår igen :)

    SvarSlett
  6. Hei Lise :) Jeg synes det er utrolig flott at vi har fire årstider, men de kunne vel vært bedre fordelt. Vinteren kunne veldig gjerne vært kortere! Men.... vi får vel gjøre det beste ut av det som kommer, kose oss mest mulig :) Klem til deg

    SvarSlett
  7. Det blir tidlig mørkt.
    Men det verste er at det er så vått! Hele tida, nesten ikke mulig å gå utfor døra. Umulig å få gjort noe utendørs.
    Men så får vi tenne stearinlys og kose oss med varme drikker og sitte i sofaen og blogge :) Helt til julestria...

    SvarSlett
  8. hi lise

    here i am again, again
    i'm on the prowl for talent to play.
    i hope you'll find the time and urge,
    and be very welcome any which way.
    next weekend's drawing challenge!
    n♥
    and enjoy your weekend already!

    SvarSlett
  9. Ja! Twin Peaks er perfekt for høsten! Gjør det du som kan! Her er det aldri tid til tv serier lenger :)
    Jeg liker høsten, og synes i grunn at januar og februar er mye verre. I mars begynner vel man å se lyset igjen? Det er ikke lenge til..kanskje?
    Hilsen Pollyanna!

    SvarSlett
  10. Hei Lise! Har du gått i hi? Jeg håper du har det bra... Klem til deg fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne Lise! Jeg bare plutselig sluttet å blogge. Midt i et blogginnlegg. Men nå putrer jeg igang igjen, kjenner jeg

      Slett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!