mandag 14. mai 2012

Hvor er jeg? Where am I?



Jeg fikk følgende spørsmål her om dagen, da jeg prøvde å finne riktig buss:  Sikker på at du tror du er der du er? 

For det første er det en gåte her, hvor er jeg? Hvor tror du bartebussen går?


Men spørsmålet kan jo også tolkes i mer eksistensiell retning;  Sikker på at du er der du tror du er? Noen  stikker fingeren i jorda og sjekker hvor de er, andre er avhengige av GPS (forøvrig var det det jeg hadde glemt, å sette på GPS-en), ellers kan man stikke en finger opp i lufta, eller tunga ut av vinduet. Men er du sikker på at du er der du tror du er? I livet, for eksempel? Kanskje tror du at du er midt i en grå rekke med hverdager, men så er du midt i den gave livet er... Vet du hvor du er? Er du sikker på det? 

I have got a new iPhone, and I am using it all the time, for excample for buying tickets for the bus, and I am also looking for the time table for the bus. And one day I was doing just that, I got this answer: Are you sure you are where you think you are? It gave me a laugh, but after the laughter, I thought; hm, am I sure that I am where I think I am? In Norwegian we can say that we put a finger down in the soil to be sure where we are, others are dependent of their GPS device to get their answer.Are you sure? May be you think you are in the middle of a long row of grey everydays, but are you?





 Here som pictures from last week in  Italy, I am looking at the sky just before the sun goes down

11 kommentarer:

  1. Det er hverdagene som er selve livet, festdagene kommer unntaksvis. Det er derfor vi verdsetter dem så høyt.

    Ønsker deg allerede nå en flott 17.mai!

    SvarSlett
  2. Ja... nå fikk du meg til å tenke. Alt for mange dager bare kommer og går, men er det mulig å sette pris på alle? Jeg klarer ikke det. Gjøre noen småting i livet som gjør en glad. En god kopp kaffe. Litt fersk basilikum på brødskiva :) Ha en fin uke + 17. mai!! Og ja det var veldig veldig gøy at du var på min fjell!!

    SvarSlett
  3. Det var et godt spørsmål, ja! :D Takk for påminnelsen at hverdagene er så verdifulle... Vi glemmer det ofte... :)

    SvarSlett
  4. Fin tekst. Til ettertanke for alle og en hver. Det er så viktig å nyte øyeblikkene og prøve å være så mye tilstede i hverdagen i sitt eget liv, få mest mulig ut av det:)

    Ønsker deg en fin dag
    Og en fin 17.mai feiring på torsdag
    Klem Tonje

    SvarSlett
  5. Aldri sikker på det, jeg, Lise.
    Syns ikke man bør være skråsikker i dette spørsmålet.
    Sunt å stille seg selv noen spørsmål her i livet.

    Når det gjelder det rent konkrete, geografiske, er jeg ofte veldig usikker der også.

    SvarSlett
  6. Haha, "bartebuss!" Genialt.

    Jeg har hatt rimelig god tid til å tenke igjennom om jeg er sikker på om jeg er der jeg tror jeg er i det siste, og har kommet frem til at jeg tror jeg vet hvor jeg er. Og jeg er fornøyd der jeg er. Nå mangler jeg bare bolig med hage, og jeg er på vei dit!

    Ser ut som dere har hatt en vidunderlig tur! Misunnelig :-D

    SvarSlett
  7. Hej Lise!
    Ja, den frågan tål att tänkas på:)

    Vi har Kristi Himmelfärdsdag på torsdag (på er Nationaldag:), sedan har vi en "klämdag" (inarbetad dag) på jobbet på fredag då vi är lediga, skönt!


    Vilka vackra bilder från Italien!

    Klem Jenny

    SvarSlett
  8. Store spørsmål dette... jeg liker å fly, med bakkekontakt. Av og til flyr jeg kanskje vel svingete, men men...livsnyter er jeg iallefall :) Jeg skaffer meg nok aldri en gps, jeg liker å prøve å finne fram uten kart og kompass - følge intuisjonen om jeg kan si det på den måten. Livets vei er utrolig spennende. Etter å ha mistet flere venner i ung alder har jeg lært meg å nyte hver dag. Fin fin maiuke til deg Lise. Og foresten, blomstene i Maihausalen var fine. Det var en grønn eng av husfreder med fargedetaljer. Jeg satt på bakerste rad og så derfor ikke dekorasjonen så godt, men godt nok til å tenke at "dette så spennende, vakkert og kreativt ut"!!

    SvarSlett
  9. Yes, Lise, I'm sure I'm not in Italy! You're having fun I see!
    Ciao.

    SvarSlett
    Svar
    1. Not me either, I just had to put in some better photos, I were in Italy the first week in may..

      Slett
  10. Hei - hm - dette ble filosofisk nå midt i alle de mer trivielle 17. maiforberedelsene;) Fysisk vet jeg hvor jeg er - og jeg har god stedsans - mer mer ekstensielt, tja - vet ikke hvor godt sted- og retningssansen er utviklet der, nei - men jeg er fornøyd - og det er et fint sted å være:)

    Ha en god 17. maifeiring - klem fra Bente.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!