onsdag 17. november 2010

Jeg har ei søt tann

Det sies at de som ikke liker søtt, har lettere for å holde seg på den smale sti, eller kanskje det heller heter den smale linje, enn oss andre. Særlig har jeg stooore vansker med å holde meg unna dadler! Jeg er heller ikke absolutt sylslank, kan man si. Men til mitt forsvar spiser jeg nesten ikke andre søtsaker enn dadler. Og de er i det minste sunneDessverre er de heller ikke uten kalorier. Jeg bruker dadlene til kaffen i stedet for sjokolade! Jeg klipper opp daddel og bruker den i stedet for sukker, så jeg bytter usunt søtt med litt sunnere søtt. Flink?

 Dadler har blitt dyrket i mer enn 8000 år, tenk det! Vi var i Tunisia for mange år siden. Der ble vi med på en flere dagers tur inn i ørkenen. Den svenske, temmelig uoppdaterte guiden, hadde ikke kommet lenger enn til kapitlet om daddelpalmen i hur man är guide i Tunisiet. For hver oase stoppet hun oss og fortalte at for hver handaddelpalme, er det 100 hodaddelpalmer. Så vi lærte litt om det. Ellers visste hun ikke forskjell på romere og arabere. Ja,ja. Vi har reist i Skottland også vi. På The castle inn hotel, i et slags spøkelseshotell, ble vi servert den beste lammeretten jeg til da hadde smakt, med kanel, blant annet. Og til dessert:


Sticky toffee pudding  Det er temmelig hardtslående mat, man kan gå et par dager på den. Men utrolig god.Trykk på koblingen så får du oppskriften. Det er Jamie sin, og er derfor ukomplisert.



 Ellers brukes dadler av muslimer under ramadan. Når fasten brytes ved solnedgang. Kan tenke meg at du får opp energinivået på et normalnivå og vel så det i løpet av sekunder.Breakfast. I Tyrkia heter forresten Ramadan Ramazan. 

Prøv denne superenkle konfekten; Ta steinene ut av ferske dadler, finmal dem med for eksempel en kraftig stavmikser. Rull dem i kokosmasse. Det var det hele. Kanskje du kan tilsette rom i tillegg? Ellers kan man lage utrolig god konfekt med daddel som fylles med marsipan eller hakket valnøtt, og deretter dyppes i hvit, smeltet sjokolade. Caloribømb.

Avslutningsvis daddelkaker fra Marokko

200 g smør
2 dl nøytral olje
ca 17 dl hvetemel+ 2 dl til utbaking                                                            
2 1/2 ts bakepulver
4 egg
ca 2 dl vann
2 dl sukker                                                                                        

Til fyllet:
500 gr steinfrie dadler
1 ss malt kanel
1/2 ts malt ingefær eller nellik
1 dl søt rødvin eller presset appelsin

til dekorasjon:
ca 2 dl melis

Slik gjør du:
Bland smeltet smør med de øvrige ingrediensene til selve kakene til en smidig deig. Varm dadlene i en liten kasserolle med vin eller appelsinsaft og rør om til det blir en smørbar masse. Avkjøl massen litt. Sett stekeovnen på 200 grader.
Del deigen i tre emner. Kjelve ut hvert emne til et sa 1/2 cm tykt rektangel som måler 15x40 cm. Bre daddelfyllet utover hvert rektangel, rull dem sammen og skjær dem i ca 1 1/2 cm tykke skiver. 
 Stek kakene på smurt bakeplate i ca 25 minutter til de er svakt brun-gule. Avkjøl og vend i melis. 
 
 Caloribømb!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!