mandag 29. november 2010

Krydder i tilværelsen

For mange år siden kom jeg over oppskrift på ei god krydret fruktkake. Det er ei stor, og veldig mektig skuffekake, som jeg deler i stykker,og pakker inn i aliminiumsfolie. Så bør den helst ligge to-tre uker og modne. Dette har vært ei fin julegave, i stedet for den sedvanlige vinflaska eller blomsten man gir til venner. Vel, i alle fall har jeg trodd det. Det kan jo hende at de bare har gitt den til gjester i håp om at kaka, eller gjestene skal forsvinne, eller til katten.  Kanskje det er dumt å legge ut oppskrifta her? Dere som har brukt å få, si fra da, om du baker selv! Avtale? Ingrediensene står på handlelista i dag.


Som svært mye av baksten man baker til jul, er det julekrydder i den. Og hva er nå det? Og hvorfor forbinder man nellik, allehånde , som heter kryddpeppar på svensk, ingefær, safran, pepper, muskat, pomeransskall (som er tørket skall av bitre appelsiner), stjerneanis, anis, karve med jul? En forklaring, som du finner hvis du trykker på koblingen ovenfor, er at krydder gjennom hele middelalderen og tidlig moderne tid var svært dyre. De måtte brukes med forsiktighet, og stort sett var det bare overklassen som hadde råd til disse krydderiene. Og hvis de lavere klassene hadde råd til litt krydder, måtte de spares til jul. 

Fra Wikipedia
 Oppskriften er ikke av de enkleste. Utgangspunktet var ei oppskrift som vant en konkurranse i et ukeblad for en god del år siden. Jeg har glemt hvilket. Har bare et gulnet utklipp.Så har jeg tilpasset den til humøret og hva jeg liker og hva jeg har i skapet. I mange år hadde jeg for eksempel i 1/2 dl av Svenska flaggans punsj. Det er ikke godt i det hele tatt, men min mann hadde kjøpt ei lita flaske med seg fra Sverige. Og dette var en måte å bli kvitt den på, det tok noen år, men nå er den borte. Og den gjorde altså kaka god.Vi har til og med kjøpt ei flaske til, og brukt opp den også. Det mest spesielle ved den er at det skal mye eplemos i. Det gjør den frisk. Vel, da gjør jeg et forsøk;

Julefruktkake
3/4 liter eplemos (enten kjøpt,og da tilpasser du sukkermengde, eller hjemmelaget, uten sukker)
3 1/2 dl smeltet smør (325 gr usmeltet)
3/4 liter sukker (jeg spøker ikke nei. Her er det fint med demerarasukker e.l)
3/4 liter rosiner , gjerne en blanding av vanlige, og sultanas, som du for eksempel får kjøpt på Etikken
3/4 liter hakka diverse nøtter, fiken, sylta appelsinskall, glem ikke korinter dog ikke Skjenselens korinter , ja hva du vil og har av slagsen
1/2 dl Svenska flaggans punsj, rom, whisky uten tjære, eller lignende  
2 ts nellik
2 ts kanel (og ellers andre krydder du synes passer til jul)
2 ts natron
ca 1 1/2 liter hvetemel (og her kan man ta halvparten sammalt, hvis man føler for det) 
Ta en liten smak av røra: er den bare søt, tilsetter du f.eksempel 2 ss sitronsaft, og 1 ss 7 % eddik. Den skal likevel ikke være sur, så ikke for mye.


Bland alle ingrediensene og fyll røra i papirkledt, smurt langpanne. Glatt deigen til på toppen. I stekeovnen ved 170 grader i 1 1/2-2 timer. Legg bakepapir på toppen hvis den ser ut til å bli for mørk. 

Denne er ikke god å drikke, men passer godt i kake. Krydret

Kryddernellik- fra Wikipedia



  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!