søndag 25. september 2011

Eventyrlandet Umbria, å returnere

Vi er på vei hjem, etter 10 dager i Italia, nærmere bestemt Castiglione del lago. Det er tredje året på rad at vi er her, og jeg er ikke sikker at det er siste gangen jeg er her heller. Det er noe med det å komme tilbake, returnere, volvere. Er du den samme, som kommer tilbake? Kommer ditt samme jeg? Forventningene er helt annerledes. Her gjorde vi det, og her gjorde vi det, og dette må vi gjøre igjen, for det gjorde vi i fjor. Det har sine kvaliteter, å returnere, å krysse sine spor. Og så blir det likevel forskjellig, vi var forskjellige; med våre erfaringer fra før, nå var vi der i september, ikke i juli, man kan aldri gjøre det samme! Ingenting gjentar seg helt, noe er alltid forandret.

 Leiligheten i Porta Senese i Castiglione del Lago var den samme, sånn som jeg gledet meg til å se den igjen. Det er ikke mange steder man kan sitte på kjøkkenet, og den ene veien ser man innover i byen, den andre veien helt til Montepulciano! Takterassen var den samme, og nå var det ikke varmere enn at vi kunne sitte der langt utover formiddagene og lese. Blant alle de tingene vi har gjort før,og som vi gjorde igjen, var å gå på fjelltur. Vi dro til Monte Tezio igjen, men nå steg ikke temperaturen til 35 grader mens vi var der, tvert imot, den sank til under 10. I stedet for brennende sol, var det nå plaskregn. Kyrne på toppen var vel de samme, men denne gange visste vi at de ikke var mannevonde (vel, vi tok hver vår kjepp for å være på den sikre siden)



Porta Senese (Porten mot Sienna) Vinduet over er kjøkkenvinduet "vårt"




We, my husband and I, are sitting at the Schipol, waiting some hour for our last flight home. We have been 10 days in Italy, in Castiglione del Lago. This is the third year we have been here, and I am nearly sure we are coming back. I like the idea of coming back, of returning, volvere. Are you the same one, when coming back? Is it an identical you that are returning? I am looking forward do coming back, in a different way then coming to a place for the first time. I think you can never do the same, in an identical way.

Nye bilder blir satt inn senere, jeg hadde ikke med overføringskabel, så dette er bilder fra i fjor

6 kommentarer:

  1. Ti dager i Italia høres fantastisk godt ut. Jeg liker både maten og vinen de lager :) Jeg har "funnet" vakre Lofoten som jeg vender tilbake til hver sommer, men jeg blir superglad om jeg kan reise til ett nytt sted i tillegg. Ja takk begge deler. Det er herlig å reise - og godt å komme hjem. Ønsker deg en finfin søndagskveld :)

    SvarSlett
  2. Jeg tror det er sunt å reise og se nye steder, synet på eget land og egne vaner blir utvidet. Vi blir tydeligere.

    SvarSlett
  3. jegl likte dette Lise... om coming back. man er aldri det samme. noen ganger ikke stedet heler... synd med regn da !

    SvarSlett
  4. Ser nydelig ut. En mellomting mellom 35 og 10 grader hadde vært deilig. Mmmmm.

    SvarSlett
  5. Åhh...som jeg fikk lyst til å reise.
    Takk for at du tok meg med en tur...

    Jeg har også vært sånn at jeg aldri liker å reise tilbake til samme sted. På en annen måte gir det jo forventninger, ro og forutsigbarhet. Tidligere var det ikke de følelsene jeg var på jakt etter, men det er det nå...

    Ikke bli overrasket om jeg en dag ber deg om adressen ;) Klæm Siw

    SvarSlett
  6. Hei! Så fint, elsker Umbria. Var selv på grensen mellom Umbria og Toscana i sommer, en nydelig uke i mai. Mercatale di Cortona heter plassen. Og ja jeg vet det med kaffe, men jeg elsker cappuccino selv om kvelden, så jeg later som om jeg er tysk og bestiller det med min beste tyske aksent (vi vil ikke at de skal gjøre narr av normenn vel??) :) vil gjerne se flere bilder! klem

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!