onsdag 7. desember 2011

Avsporing i mørke

Nei da, jeg har ikke sporet av. Selv om det selvfølgelig kan virke slik. Vi har hatt julebesøk av den bortflytta dattera i nesten ei uke, og svigersønnbesøk i helga. Da passer det virkelig ikke å sitte pal å blogge, og heller ikke har jeg lest blogger, så jeg håper dere har meg unnskyldt!
Endelig er snøen kommet også, selv om det bare er fem centimeter, og det er nesten fullmåne i tillegg, så det er tydelig, her går det snart mot lysere tider! Det er virkelig bra vi har jula å se fram mot! Når det er på det mørkeste, trenger vi å feire lyset! Og vi trenger å samle på lyspunkter, samle på det man har å være glad for, for eksempel. Glede seg over familie, gode venner, godt og varmt hus, i det hele tatt. På engelsk har de det litt morsomme ordtaket "Count your blessings, not sheep". Jeg tror de er inne på noe jeg, i stedet for å telle sauer når jeg ikke får sove, teller jeg ting jeg er glad for. Slettes ikke dumt. Og hvis ikke det er nok, teller jeg tall; fra tusen og nedover baklengs. Så sant man ikke lider av alvorlige søvnproblemer, virker det, garantert!

For mange år siden, da vi var mye yngre, og mye blakkere, kjøpte vi et maleri av Eli-Anne Tiller. Vi var så blakke at det egentlig ikke var snakk om å kjøpe originalkunst i det hele tatt, det var ikke penger til mer enn det mest nødvendige. Men mennesket lever jo ikke av brød alene; vi trenger luft og kjærlighet også. Eli-Anne Tiller foreslo selv at vi kunne jo ta det på avbetaling, og så pruta hun det ned for oss også.  Vi fikk det på hjemlån også. Behøvde ikke bestemme oss før det hadde gått et par måneder. På den tida ble det kjærlighet. Dyp kjærlighet.Mange har stusset over at det er så mørkt, hvorfor ville vi ha et bilde der mørket var malt? Men det er ikke mørket som er malt, det er lyset! For meg har maleriet vært nærmest en altertavle, det første jeg tenkte da jeg så det var "Det hev ei rose sprunge". Så heter da også maleriet "Stjerne" (Det som vises i koblingen, er en annen stjerne)


The snow is here at last, and with it some light. And with a nealy full moon, it helps . I am so happy christmas is here really soon. These really dark days are dreadful, it is full dark when I am going to my work, and dark as I am returning home from work as well. But the worst is soon done, the sun will "turn", and soon each day will bring some more light.

Some years ago, when we were younger and did not have money at all, we bought this painting. It is from the Norwegian painter Eli-Anne Tiller, see links above in the norwegian text. Some have remarked that we have bought a very dark picture. But it is not the darkness that is painted, it is the light, and hope. It is named "Star"
Dessverre har jeg ikke noe fint bilde av det, og det er stemoderlig behandlet når det gjelder lyssetting. Har stadig planer om mer egna lys over det;








5 kommentarer:

  1. jeg skjønner at dere ble forelska i maleriet... jeg ble glad at jeg også så lyset i det... og det må jo være lov å ikke blogge eller lese blogger når man har koselige besøk : )

    hvilket maleri av Hopper mente du forresten?

    SvarSlett
  2. Et vakkert bilde som jeg godt forstår at dere falt for!
    Ja, lyset kommer best fram med mørket som bakgrunn både på bilder og i vårt levde liv.

    Historien deres minner om da far fikk sin første lønn på Tomren Fabrikker. Han gikk rett og kjøpte et maleri han hadde hatt lyst på lenge og snek seg hjem til mor med bildet godt innpakket. Ingen måtte se at de var så ufornuftige at de brukte penger på maleri når de var nygifte og trengte "alt".
    Bildet henger fremdeles på hedersplassen i stuen til mor og har vært til glede og berikelse i alle år.

    SvarSlett
  3. Så god en prioritering av pengene:) Det er jo ikke alltid at alle er enige om slike prioriteringer, men for dere var det jo et godt valg - regner med at dere følte dere "rike" når dere kikket på bildet rett etter kjøpet, og det gjør dere tydeligvis forsatt. Jeg skjønner dere godt. Det vi ser rundt oss hver dag er viktig! Fortsatt finfin adventstid til deg Lise :)

    SvarSlett
  4. Förstår att du inte hunnit med bloggandet när du haft finbesök!

    Jag har inte broderat tavlorna som jag visade igår själv, dom har jag köpt på nätauktion.

    SvarSlett
  5. Hej Lise!
    Inte vill man sitta o blogga vid datorn när man har besök av nära och kära:)

    Vilken fin tavla, mörk men ändå ljus!

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    Klem Jenny

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!