torsdag 16. desember 2010

Alice in Wonderland II

"Alice", Katrine Kalleklev
Jeg blir ikke ferdig med Alice in Wonderland så fort, ser det ut til, det blir curiouser and curiouser. Når man først begynner å nøste i en slik tråd, er det ingen ende. Og så artig det er, å nøste på denne måten. Som jeg har vist i tidligere blogger, er jeg helt forgapt i Katrine Kalleklevs billedverden. Og her er det, slik jeg tolker det da, Alice akkurat i det hun er i ferd med å nå bunnen i kaninhullet 



Jeg samlet på pop-up-bøker i noen år, mens barna var små. Jeg ble vel antakelig litt misunnelig på dem, jeg ville også ha barnebøker. Kanskje det til og med var kompensasjon. Da jeg var liten, med unge foreldre med dårlig råd, tidlig på 60-tallet, var det ikke mye barnebøker rundt omkring. Jeg hadde ei andaktsbok jeg, for barn, som hette "I lysets rike". Den ble brukt så hardt at bladene ble helt myke. Men jeg har tatt det igjen senere. Jeg har en kjempefin Alice -pop-up-bok.

Alice in Wonderland er en tullehistorie som leker med proporsjoner, opp ned, bak fram, et slags tidlig bakvendtland.Collegefashion har laget en motecollage over bilder fra Tim Burtons filmatisering, og  en av verdens beste fotografer, Annie Leibovitzhar laget en fantastisk fin moteserie over Alice. 

Alice har drukket for mye forstørrelsesmedisin, i kjole fra Helmut Lang





Shake me shakers, Imm Living

"As sassy as ging...they told me you had to be her.

As the tale goes, Alice fell through a rabbit's hole and landed herself into a wonderful land of magic, mischief, mishap, and literally "grew up" faster than expected. Even with her head trapped in the house, rabbit knows just who this strange girl who is sassy as ginger is. Bring a little seasoning into your kitchen."


Se også denne oversikten over forskjellige framstillinger av karakterene i Alice . Jeg er ikke den eneste som blogger om Alice, se Eirin forteller

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!