søndag 26. desember 2010

Rødhette og ulven

Den 17. desember, var det store demonstrasjoner i Oslo mot regjeringa sin rovdyrpolitikk. Her er jeg skikkelig tvisyntpå den ene siden mener jeg rovdyra må få leve, på den andre sida mener jeg de må dø, eller rettere; de kan ikke leve der de gjør. De kan for eksempel leve i Sverige, eller i India. Det er enkelt for oss å si at selvfølgelig må tigeren få leve, men hadde jeg vært inder i den landsbyen tigeren kommer inn og angriper folk, ville jeg nok helst at den skulle drepes.

Jeg synes det er litt ekkelt når bjørnen går 150 meter fra huset vårt i Meråker, og rett og slett spiser opp et stakkars lam 5 meter fra brønnen vår.  Jeg har faktisk ikke gått alene på tur om sommeren og høsten etter det, og det er flere år siden nå. Om vinteren satser jeg på at han eller hun, ligger i hi. Men Rødhette og ulven ja, det gjorde litt inntrykk når en dame fortalte at en familie søker om skoleskyss til 7-åringen, fordi det er så mye ulv på Finnskogen at det er farlig for veslejenta å gå gjennom skogen. Det minner meg forresten om oldefar, som var barn på den tida det sist var mye rovdyr her i landet, for godt over 100 år siden, ja 130 år siden for å være mer nøyaktig. Han husker at det var en stor ulveflokk på "atlegå einn kveill i å'n far kåm ne frå fjella". Og gammelgammeltante Gjertrud fortalte at en gang hun skulle gå til Bugge for å besøke ho Bæsta, da sto de einn bjøinn mett i væ'n innmæ præstgara, å da vart i så reidd at i sprang hælt hæmatt.  Vel, jeg kommer stadig tilbake til Imm Living:






Som Alice, har også Rødhette inspirert utallige kunstnere, og ikke fullt så kunstnerlige. Monty Pyton har for eksempel laget sin variant. Gustav Dore hadde en fryktelig nifs illustrasjon som jeg tror må ha vært i Grimms eventyrbok som pappa hadde, eller så lignet det i alle fall. Jeg skrev jo om stakkars lille barnet meg som bare hadde andaktsboken "I lysets rike" å se i. Det var ikke helt sant, jeg hadde også pappa sin fillete og totalt utslitte eksemplar av Grimm. Jeg får fremdeles skrekkblandet frydefull glede når jeg ser dette bildet: 


Tomas Nilson har en utrolig morsom moderne variant av eventyret. Veldig instruktivt, og up to date. 
Artquirks bilder er også temmelig skumle, de forteller ingen søt historie nei:




Fra Papernoodle, Etsy

På gammelt papir

2 kommentarer:

  1. Nydelige illustrasjoner du har funnet frem til her. Kom til deg da jeg søkte på ordet julehalm, av alle ting. Hi hi! Du skriver mye om ting jeg også sriver om på bloggen min; eventyr og tradisjoner! :-)

    SvarSlett
  2. Og jeg har funnet din blogg også! Vet ikke helt hva jeg søkte etter, men nå har jeg lagt deg til som en av mine favoritter

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!