fredag 10. desember 2010

Ugler i mosen, på veggen, i sofaen...

Ugler er ikke bare i mosen for tiden. De er overalt. I sofaen, i skogen, på veggen, på bordet. Med lyspærer, som lysestaker, som puter, i Harry Potters verden, ja til og med i skogen. Antakelig er Harry Potter-bøkene og filmene noe av årsaken til at ugler er så populære. Men de har stadig tøffere leveforhold. I England for eksempel, er lysforurensningen så massiv at de blir døgnville. De vet hverken når de skal tute eller legge egg. Kanskje det er derfor vi tar dem inn i huset i stedet? Som utslag av en slags  bevaringstrang?



 Skal du være trendy, skal du ha noen ugler. Nå er jeg forsåvidt ikke så veldig opptatt av å være trendy, men fenomenet interesserer meg. Uglefenomenet, altså. Noe av det vakreste jeg har sett av sorten, er Katrine Kalleklevs uglejulekort som hun selger på epla.com.


Ellers finnes de som sagt i fleng. Scusi har en utrolig uglelampe. Den minner meg litt om ei lampe som noen venner av meg fikk i bryllupsgave på begynnelsen av 80-tallet, uglelampe med skjell!

Scusi, owl lamp

Den hører nok til i eventyrland, den også. Det er storslagen humor. Jeg er ikke helt sikker på om akkurat denne står på ønskelista mi, men jeg synes det er så moro at man kan lage slikt! John Derian Company lager mye fint, også ugler. De sitter i trær, og ikke i mose, men fine er de. Her er et par eksempler: 





Hvis man googler owl pillow, kommer det opp hundervis av bilder. Det samme gjelder hvis man googler owl jewelry.Det er mennesker som samler på ugler i keramikk og som smykker, og folk som lever av å lage ugleputer. Kanskje de mest vellykkede er de  Donna Wilson lager. De selges blant annet på Shine .





Ett er det at det finnes utrolige mengder uglesmykker, det finnes også uglesmykkeskrin 

Twitwoo smykkeskrin fra Niki Jones i intarsia

Uhuuu 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!