mandag 28. februar 2011

Laks i det grønne

Jeg har annonsert at jeg vil ha fastfoodoppskrifter av og til. Her kommer en som er utrolig kjapp og enkel, og jeg har den ofte når kokken i huset er på farten. Altså ikke hjemme.

Jeg bruker vanligvis fryst laks, fordi det er enklest, og fordi det er så ekstremt vanskelig å få tak i fersk fisk her i fiskenasjonen. Og når det er sagt, skal jeg ha fryst fisk, skal den ikke ha vært i Kina. Er dere klar over det, folkens, at fiskerne fisker opp fisk, fryser den ned, sender den til Kina der den blir tint, filetert og hva de nå gjør med den, og kommer tilbake til oss i firkanta pakker kalt Findus eller Frionor? Jeg finleser alltid på pakken. Aldrialdri fisk som har vært en tur til Kina. På ICA har de økologisk fryst laks, den er ikke så rød som den vanlige, og heller ikke så fet, og jeg synes den er mye bedre, hvis jeg altså ikke får tak i fersk.

 Oppskriften er for to personer

2 stk laks, ca 140 gr hver (det er det de pleier å veie)
-I beger reker i lake, dess dyrere, dess bedre, vanligvis. Og har du ferske reker, er det jo enda bedre, selvfølgelig, men ikke så raskt.
-Saft av minst en halv sitron.
-En liten pose fryste selskapserter (300 gr)
-Et beger ruccola

Og slik gjør du det:
Tøm laken av rekene, og erstatt den med sitronsaften over rekene. Rekene skal altså marinere litt i sitronsaft.
-Salte og pepre laksen , og ha gjerne litt sitronsaft over også, og sett inn i stekeovn i hht angitt steketid
-Når laksen er nesten ferdig, koker du vann opp, og tiner/varmer ertene. NB: ikke salt i vannet

Anretning: Legg laksen på en gressbakke av ruccola, fordel rekene over laksen sammen med sitronsaften, og ertene rundt. Alle ertene. Ikke brød, ris eller noe annet.

Dette blir en perfekt kombinasjon av salt (reker, laks), surt (sitron), bittert (ruccola) og søtt (ertene) . Det er MER enn et kinderegg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!