onsdag 22. juni 2011

Spove i sommerkveld

I dag hørte jeg spoven, dui-dui-du-du-du-du ropte den ut over jordene da jeg var på vei hjem. Det duskregnet, og ikke var det varmt heller, men likevel fikk jeg en intens sommerfølelse. Selvfølgelig fordi spoven trykket på en av mine mange minneknapper, den for lyd denne gang.  Og jeg var hjemme i Romsdalen, og det var sommerkveld, og jeg hørte hjemmekoselige skudd som hjallet bygda rundt. Ja, bare protester, skudd kan da vel ikke være hyggelige? Å jo da, det kan de vel. I skogen, like oppom huset til foreldrene mine, er det, og var det, en skytebane. Der ble det stort sett skutt i fine sommerkvelder, så derfor var det en hyggelig lyd. Det sammen med spoven, det var sommerlyder for meg.

Ellers er det, nesten som vanlig rundt Sankt Hans, temmelig mistrøstig vær akkurat nå. Rundt ti grader, overskyet, så vi ikke får nyte lyset på den lyseste dagen i året. Men likevel, fint å gå, og da jeg skulle kjøre på et møte nå i kveld, sprang en tenåringselgkalv rett framfor bilen min. Trodde først det var en løs hest, men det var det ikke. Og geitene er på plass, de skal jeg skrive om en annen dag. Alt i alt, jeg lander på pluss!


Fil:Curlew06.jpg
bildet er lånt fra Wikipedia, se kobling øverst



To day I heard the bird we call "spove", and even if it was raining, I got an intense summer feeling. The spove pushed one of my memory buttons, the sound button this time. It brought me back to my childhood in Romsdal, to the summerevenings, when nice gun shots could be heard. Nice gun shots? Yes, not far from my parents house, there is a shooting range, and in nice summer evenings, there was always some training going on. And for me, together with the spove, they sounds became the nice sounds of summer evenings.
The weather is not nice now, even if it is midsummernight tomorrow. But it was nice to walk home from work, and I also saw a teenager moose very close. All in all, all is well!

4 kommentarer:

  1. Det er fint å finne noe positivt, uansett vær :) Fint at keramikken kom helskinnet fram til deg. Takk for tips om bruktbutikk, jeg tror jeg har vært inne på nettsiden deres - spørs bare om de har stengt når vi kommer så langt, men vi skal jo nedover igjen også

    SvarSlett
  2. jeg liker folk som smiler i regnet jeg ;)
    og folk som kan lage fine fortellinger. med humor og sensitivitet .
    ha en fin dag Lise. uansett vær : )

    SvarSlett
  3. Det er viktig å lande på pluss!
    Har vært litt værsyk her, men så titter sola fram, skjora skratter i hagen og vekker oss i firetida, klungerrosa blomstrer og det nærmer seg bryllup i familien :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for kjempe fine ord på bloggen min, det satte jeg utrolig stor pris på!! Du skriver jo så bra... sommer tegn er alltid fantastisk. Ha en strålende st. hans. MVH Galleri Tove

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!