tirsdag 8. november 2011

Jul allerede??

Hva er det som skjer her? Plutselig er det julekuler overalt! Og jeg kjenner en gryende lengsel etter å ta fram julepynten og kikke på den. Men dette er da ikke meg! Jeg er en erklært motstander av jul før jul. Jeg vil ikke slite ut jula før jula, vil ikke være med på å utjule den. Men hva skal man gjøre da? I bloggeland er det julekuler over en lav sko, allerede. Og interiørblader og andre har oppskrifter på julekaker og konfekt, og ikke minst julesild. Og på butikken i dag så jeg både pepperkaker og Christstollen. Nei, jeg vil ikke ennå! Hører dere! Men så er søstra mi på chatten på fb, og hva er spørsmålet; jo, hva ønsker du deg til jul??? Jeg blir fanget i et julenett!  Saken er at hele slekta skal samles i 100-årsdag neste helg, og da er det upraktisk, og ikke minst dyrt, å ikke benytte seg av gratisporto. I alle fall. jeg tror det er helt umulig at julekvelden kommer som på kjerringa, noe mer. Neste år begynner vel styret allerede i august, skal dere se. Og jeg skal ikke en eneste julesang ennå! Det kan kanskje hende at jeg tjuvstarter med Bugge Wesseltoft og It's snowing on  my piano når første snøen kommer, men ellers  skal jeg holde meg avholdende til første søndag i advent. Og da skal jeg adventspynte, ikke julepynte!

I do not want to use up my christmas before christmas! I will not even hum a christmas melody before the first sunday of advent. I am in protest mode! Not yet, not yet, let your christmas ornaments wait some weeks more, please...


Og så kunne jeg likevel ikke la være å gi etter for fristelsen, til å vise et julerelatert bilde. Nå ja. Men det blir ikke flere, på ei stund. Jeg har forresten så lyst til å dra til Berlin før jul, det er så forferdelig kjekt!

9 kommentarer:

  1. Jeg holdt igjen i mange år, men jammen har jeg ikke snudd. Hos meg kryper julepynten langsomt inn fra 1.desember, men treet kommer ikke før lille-julaften og pepperkakene får værsgo' holde seg i boksen til siste uke før jul. Til gjengjeld kaster jeg ut hele ruklet rett etter nyttår. Da er koselig pynt plutselig støvete rot *S
    Men Berlin før jul!!!!!! ??????? Det er vel bare tåke, surt regn og vind? Jeg skal dit (med tvang) første helgen i desember og skjønner egentlig ikke hvorfor jeg lar med presse til å reise dit i mørket og regnet for 4.gang, jeg som gjerne vil gi Berlin en sjanse til å bevise at det er en flott by ved å reise dit på våren *S*
    Hvorfor jeg reiser i november/desember? Hm, vår studentdatter i Stettin påstår at det er heeeeelt umulig å ta imot besøk på våren. Da er det pugging og pugging.
    Det er godt for reiselivsnæringen at noen lar seg presse og at noen virkelig ønsker å reise på den årstiden *S*
    Ta deg en tur, kanskje vi møtes - Liv

    SvarSlett
  2. Kjære deg. Nå har jeg vasset i glitter og stas hele uka. Jeg lager jul i butikken.Ikke for at kundene skal starte jula nå. Nei, det er for at de skalha anledning til å kjøpe gavene i god tid. Og når desember kommer,og du er ferdig med innkjøpa, kan du kose deg i det adventpyntede huset ditt, som fylles av de riktige luktene, og du kan høre din musikk. I motsatt fall, kan du stresse med juleforberedelsene, kjempe deg frem i trengselen i overfylte butikker. Der ekstrahjelpene slafser tyggis, og spiller "Jinglebells" alt for høyt, og ikke har greie på noe. Puh, hva vardetforresten du ønska deg til jul, da?

    SvarSlett
  3. Et morsomt bilde :) Jeg prøver så godt jeg kan å vente, iallefall til første søndag i advent. Jula blir ikke like stas når vi styrer i flere måneder. Berlin er spennende, men jeg er enig i at årstiden ikke er helt super - uansett er det alltid fint å lufte seg litt :)

    SvarSlett
  4. Ha ha, bare gi etter. Det er koselig å bruke god tid på å forberede jula og julegaver. Så deilig å ikke stresse på et kjøpesenter en lørdag i desember for å få tak i gaver. Det som stresser meg er familiemedlemmer som ikke klarer å komme på noe å ønske seg i midten av november når jeg planlegger innkjøpene. Ikke sikkert jeg handler sånn med en gang, men jeg har lært at den planlegginga er det viktigste. Hater å svette rundt siste uka før jul fordi jeg ikke finner et eller annet som man trodde man skulle finne overalt f.eks. For det skal jo være koselig å gi gaver!

    Men jeg er ikke en sånn gærning som pynter seks uker før julaften og benytter anledningen somm en unnskyldning for å gumle på en marsipangris...holder meg til lakris. :-)

    SvarSlett
  5. Berlin før jul? Ja, jeg liker det jeg. Julemarkedene er helt fantastisk flotte.Og operahusene! Og galleriene. Og bruktbutikkene. Og jeg er ikke redd for å være turist i skodda, jeg er dreven på skodde og regn. Polen på vinteren har jeg også opplevd flere ganger, utrolig flott, rått og grått. Og Skottland er også bra, tross regnet.

    SvarSlett
  6. hahahahaha! jeg har tatt bilde av meg og datteren min på akkurat samme sted. Tenk det du! Vi har stukket hodet vårt gjennom samme hull i Berlin! Berlin er flott i førjulstiden!

    SvarSlett
  7. Det er jo lurt å bytte julegaver når man treffes.
    Det er ikke å ta julen på forskudd når man ikke åpner dem før julaften, tenker jeg.
    Ellers er jeg enig med deg. Jeg tviholder på de gamle skikkene. Juletreet pyntes lille julaften og tennes når julen ringes inn julaften kl 17.00. Julen begynner 24. desember og varer til 20. dagen. Sånn er det bare!
    At butikkene finner fram julevarene så vi kan handle i god tid har ingenting med julefeiringen å gjøre. De feirer ikke en høytid, de driver handel.

    En annen ting. Hva heter farmora di som fyller 100 år nå? Er jeg i slekt med henne på noen måte? Du har sikkert nevnt dette før, men du skjønner, jeg har så ualminnelig tungt for det :)

    SvarSlett
  8. jeg er sterk motstander jeg og ! orker ikke å se julemarsipan i slutten av september!!! de ødelegge hele moro! det er alt for tidlig og folk blir sliten av Jul lenge før Jul...

    SvarSlett
  9. Fint bilde av deg:-) Ta jula når du selv vil du...det er da den er best:-)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!