onsdag 16. mars 2011

Bryllup i Istanbul

Bryllup i Istanbul er ikke noe å ta lett på. Det var i alle fall det inntrykket jeg fikk da jeg var der i høst. Venninna mi og jeg er svært gode på turboferier i storbyer. Om jeg er aldri så sliten i utgangspunktet, får jeg akkurat som slik ekstra energi man får når man spiller Mario Cart og lignende.Broooom. Eller se for deg en ballong som blåses opp, og slippes. Det er full fart forover til det er bråstopp, og da er det kveld.

I alle fall og hvorom allting er. Istanbul. Vi fikk med oss mye av det vi hadde planlagt, og enda mer, for vi traff Seyhan som viste oss perler vi ellers ikke ville ha funnet. Men helt uforvarende kom vi over ei gate mellom  Den store basaren og krydderbasaren der de bare solgte utstyr til bryllup. Utrolig morsomt.


Rødt er lykkefargen i Tyrkia







 Etter at papirene er signert, og bryllupsdansen er unnagjort, går bruden og hennes kvinnelige slektninger en runde rundt i selskapet. Gjestene legger gullmynter, eller penger i kurven. Gullsmykker kan også bli gitt. Man gir ikke salatboller og kjeler og slikt som er vanlig her i Norge.






 Etter at den offisielle delen av bryllupet er ferdig, skifter bruden ofte kjole. Da er denne tradisjonelle kjolen over vanlig. Kvinnelige gjester og slektninger samles så i en sirkel rundt bruden for å dekorere hendene hennes med henna. Nedenfor er det utstyr til denne seremonien.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!