torsdag 31. mars 2011

Men der leikade fisk nedi kavet

Er det slik sangen er? Millom bakkar og berg er en av de sangene jeg assosierer mest til av alle; Værassosiasjonene har nesten vært påtrengende i det siste: Utpå vetteren stundom han tenkte, gjev eg var i eit varmare land. Her en dag, da det nesten var bart, før vi fikk en meter snø igjen, tenkte jeg: Men når vårsol i bakkane blenkte, fekk han hug til si heimlege strand. Vi passet likevel på å bestille oss en tur til Italia, før vårsola ble for påtrengende. Men assosiasjonene stopper jo ikke der:

Når kjøkkengolvet er skikkelig ruskete, tenker jeg: Han såg ut på det bårute havet, det var ruskut å leggja utpå. Det er når det er så ille at det enten sier knas-knas når vi forserer det, eller mer slik slurp-slurp, og føttene henger fast. Jeg må innrømme at det siste bare skjer når jeg koker appelsinmarmelade.

Vi er så heldige at vi har noen fantastiske malerier, to av Anne-Tove Huse. Og her kommer overskriften inn: Men der leikade fisk nedi kavet, og den leiken den ville han sjå. Det er et fiskestimmaleri. Maleriet er veldig  vakkert, vi er dypt nedi kavet, der lyset bare slipper til som en liten anelse, i grønne, grå- og gråhvite nyanser. Ramma er brodert med tusenvis av tusjstrek. Dette er ikke et maleri som er laget i en håndvending, det er et håndverksmessig storarbeid, med lag på lag av voks, farge,skraping. Og kunstnerlig er det et utrolig flott bilde. Vi er så heldige som har det i stua vår!


For andre innlegg der jeg skriver om Anne-Tove Huses kunst, se  her og her.

5 kommentarer:

  1. God kveld!
    Takk for kommentar om katt hos meg. Vet du, jeg har to katter til. De kommer en vakker dag på bloggen og hilser på. Mannen i huset som er født -63, han hadde også katter på veggen da han var liten. Artig! Det er så morsomt at vi er blogg-tekst-beslektet, jeg vil derfor være med i trekningen av nydelig brosje.

    SvarSlett
  2. Hehe, bloggtekstbeslektet, den likte jeg! Og selvfølgelig er du med i trekningen.

    SvarSlett
  3. Hei
    Herlig tekst, der tankene vandrer. Jeg liker å lese tekstene dine. Du skriver godt (tror jeg har sagt det før også, men det kan ikke sies for ofte).
    I tillegg vil jeg takke deg for alle kommentarene på skriveprosessen min og på busken jeg lette etter navnet på. Setter stor pris på besøkene dine på bloggen min.
    Jeg vil også veldig gjerne være med på trekningen på brosjen. Den var nydelig!
    God helg til deg
    Klem

    SvarSlett
  4. Glemte å si at bildet du viste av Anne-Tove Huse var storartet!

    SvarSlett
  5. God helg til deg også! Selvfølgelig skal du få være med på trektningen av brosjen! Og takk for fine ord:)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!