fredag 11. mars 2011

Piknik i hagen

Med en gang jeg så dette bildet, fikk jeg en frisk ripsfølelse i munnen. Katrine Kalleklevs bilder har denne minneknappvirkningen på meg. Gang på gang, har det vist seg.

Vi hadde mange pikniker i hagen, og for det meste var det farmors hage. Tepper og matter ble ofte med ut. Med dem laget vi hus og leskjermer. Eller vi kunne sitte under en busk. Og dokkene og dokkekoppene var gjerne med. Et teppe var veldig hyggelig å bruke, det luktet så godt; da jeg arvet det mange år senere luktet det akkurat likedan, det luktet hundre år! Og så var det rips. Og eplekart. Og vondt i magen. Og sol. Og sukker på. Rabarbra med sukker i et lyseblått eggeglass forma som ei høne. I plast. Og farmor sine formaninger om at vi ikke måtte spise for mye rabarbra, for det var en gutt som hadde dødd av det en gang. På Rødven eller Eidsøra. Eller pille nese, for det var en gutt som døde av det også, han blødde ihjel. På Rødven eller Eidsøra. Men hva kunne skje i farmors hage!


Piknik i hagen, Katrine Kalleklev

2 kommentarer:

  1. Fint innlegg, det vekker minner også hos meg. Supert at bildene mine vekker minner hos deg! Dette bildet er opprinnelig av min mamma som liten, men jeg kan selv huske den samme "rips-følelsen" fra jeg var liten. Håper små jenter (og gutter) av i dag også opplever slike fine ting i en hage en sommerdag...

    SvarSlett
  2. Ja, det håper jeg også. At våre barn kan ta fram gyldne minner...

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!