mandag 16. mai 2011

17. mai var vi så glad i!

Dette er 17. mai-sløyfa mi fra da jeg var barn. Jeg husker ikke når jeg fikk den, 6-7 år kanskje?


Ja, det er forsåvidt ikke det at jeg ikke bryr meg om dagen nå heller, men den store begeistringen jeg hadde som barn, kan jeg vel forsåvidt innrømme har fortatt seg en liten smule. Den første nasjonaldagen jeg husker noe særlig fra, tror jeg var  det året jeg var nesten fire år, altså i 1962. Jeg hadde grønn hverdagsbunad som mamma sikkert hadde sydd. Vi var i Molde, og jeg hadde fått en ballong, akkurat som i Bendiksen sin sang. Ja, den var kanskje gul og ikke blå, men den hadde nese! Den var fylt med gass, og  ble bundet fast i øverste hempa i bunaden min. "  Jeg var et lykkelig barn inntil den store ulykken skjedde. Ballongen løsnet! Noe så forferdelig tror jeg nesten ikke jeg hadde opplevd før. Der og da tror jeg at jeg lærte meg hva utsagnet " sic transit gloria mundi " innebærer, uten å kunne latin, selvfølgelig.  Jeg  stod og så etter ballongen, høyere og høyere fløy den, og det siste jeg så var at ballongen (gul eller blå) slo seg sammen med en måke, og forsvant sammen med den opp i himmelen.

Med denne lille historien fra da jeg var liten og søt, vil jeg ønske alle en riktig fin 17.mai, med eller uten ballong eller nese.

7 kommentarer:

  1. Takk. Det er en tøff prosess å lære at slike overraskende avskjeder er en del av livet. ;)

    Flott gammel sløyfe du har der.

    Håper du får en fin dag i morgen enten det er pga 17. mai eller ikke. :)

    SvarSlett
  2. DEn var en kjempe søt historie... Ha en fin 17. Mai og glem ballongen det er isen som teller! (siden jeg har ikke opplevt dagen som barn jeg gleder meg skikkelig til all isen nå jeg- i minne gamle dager ; )

    SvarSlett
  3. Å, ser for meg ballongen som flyver avsted. Barna spør alltid etter en slik ballong. Kanskje får de en i år? Det er alltid så travelt på 17. mai, fra barnetog, gøy på skolen eller grilling, folketog mm, så vi "glemmer" alltid å kjøpe ballongene som barna så gjerne ønsker seg.

    Ønsker deg en fin feiring i morgen
    Klem

    SvarSlett
  4. Jeg elsker å lese de små historiene dine!

    God 17.mai!

    SvarSlett
  5. det var en veldig fin og litt trist historie... jeg har ikke sett en sånn fin sløyfe før... Hvert år flyr det ballonger i luften 17 mai - hva tenker måkene om det tro? Kos deg med fridag og festdag :)

    SvarSlett
  6. Som portofritt sier, det er en hard lekse å lære. Og dessverre ikke den siste vanskelige brå avskjed i livet. Litt bittersøtt, dog. Nydelig søttende mai sløyfe!!!! Jeg skal ha sløyfe med Kong Harald på, jeg:-) Ha en fin dag. klem

    SvarSlett
  7. Tusen takk for alle fine kommentarer!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!