tirsdag 31. mai 2011

Stavangerflint








Noe av det fineste som har blitt laget her til lands for vanlig folk til hverdagsbruk, og litt finere også, er laget på Stavngerflint. Og det fineste av det fineste, er laget av  Inger Waage. Jeg har samlet i mange, mange år, og har nå ganske mye. Disse skålene står likevel i enn særstilling; Den øverste og den nederste er i såkalt signert kunstflint.Og den nederste har sin helt egne lille historie; da vi vokste opp, var det to par av mamma og pappa sine venner som vi trodde var tante og onkel. De oppførte seg sånn, og vi så de så ofte. En kort stund før tante Astrid og onkel Per begynte å slite med helsa, var tante Astrid forbilledlig framsynt og fikk det for seg at de skulle selge huset og det meste av innboet, og flytte inn i ei lita enkel leilighet. I den forbindelse kom hun til meg med denne lille skåla og ville at jeg skulle ha den. Jeg ble så glad! Den øverste har jeg kjøpt på en bruktbutikk. Og de små er egentlig ikke skåler, men kuvertaskebeger. De ble brukt som det da jeg var barn. Foreldrene mine hadde to slike, så da jeg kom over akkurat likedane på loppemarked, behøvdes det ingen overtaling.

4 kommentarer:

  1. Virkelig noe å samle på, kjempefine! Det er så synd at den en ene fabrikken etter den andre legges ned i Norge. Men tingene blir jo desto mer verdifulle... Jeg har et par kuvertaskebeger :) Anne Lise

    SvarSlett
  2. Takk for innlegget- nå vet jeg hva jeg skal se for neste gang på loppemarked
    ; )

    SvarSlett
  3. Morsomt å få fine ting, morsomt å samle på fine ting, og veldig morsomt når man finner akkurat slike ting på loppemarked.

    SvarSlett
  4. Glemte å si at jeg har lest gjennom mye av bloggen din, og jeg kjenner meg i slekt med deg :)
    Det innlegget med deg som holder din gamle oldefar i hånden, er så vakkert!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!