søndag 29. mai 2011

Sett en fugl på det- put a bird on it

Mange i bloggeland har vel sett den morsomme videoen Put a Bird on it. Den er morsom, for den treffer så til de grader spikeren på hodet. Det er fugler på omtrent alt nå til dags. Men er det rart da? Det er utrolig vakre skapninger, stort sett. Da jeg leste Stillebens innlegg om fugler, ble jeg så inspirert at jeg måtte lage et jeg også. Hermekråka!

Saken er den at jeg har mye her i huset med fugler på. Og først og fremst og sist og ikke minst er det gardinene. There are put birds on them, absolutely. Rent bortsett fra barn nummer to, er det ikke noe jeg har strevd mer for å få enn akurat fuglegardinene mine.Ja, våre, nå da. Det begynte med en liten notis i svenske Femina, og mønsteret var laget av Ulrica Hydman-Vallien. Antakelig var det rundt 20 år siden. Jeg var helt betatt; disse må og skal jeg ha, tenkte jeg. Det tok meg nærmere to år, tror jeg. For det første måtte jeg overtale husbonden, jeg tror han syntes de var stygge, eller i alle fall rare. Og i motsetning til meg, er han ikke så glad i det rare. Det tok et års tid, uten at han var helt overbevist. Så var det å prøve å skaffe dem. Ikke lett, min vanlige gardinskaffer, DeCora, hadde ikke prøvegardin, men hun fikk tak i en lite halvmeter, langt om lenge. Det var ikke så mye å gå ut fra, men hun hadde fått vite at på Alnabru i Oslo, i et forretningsbygg der, skulle gardinen henge, dog i en annen fargesammensetning, blå i stedet for grønn. Så neste gang vi var i Oslo med bil, dro vi ut til Alnabru, og vi fant bygget. I ren utmattelse, eller om han til slutt syntes de var pene, sa han at jo da, jeg kunne godt bestille dem.



                   





Og siden har de hengt der! Jeg skulle ha tatt et bilde av hvordan vinduene er med gardinene dradd fra, men det lar seg ikke gjøre. Husmødre i alle land vil gå i sjokk. Grønnfargen bke dessverre litt for grå.
De minner meg figurmalerier i rosemalingstradisjon. Og jeg blir ikke lei. Det hender at jeg henger opp noe annet rundt juletider, noe som er litt lunere. Men vis meg den gardinen som kan slå disse, sier nå jeg!

6 kommentarer:

  1. De er de kuleste gardiner jeg har sett! - og jeg har sett mange ( kommer fra Hellas remember? ) og jeg liker ikke enngang gardiner!!!

    SvarSlett
  2. Veldig fint med fugler ja!! De er vakre og gir gode assosiasjoner, jeg liker iallefall å "fly fritt omkring" :) Anne Lise

    SvarSlett
  3. Å ja, fuglar må til!! Eg er ein liten smule fuglegalen, har til og med hatt papegøye. Ein nydeleg blåpanna Amazon. Han viste seg å vere mannevond - så ein stad langs vegen vart det mannen eller fuglen... Jaja, likar iallefall godt gardinene dine! Må le av utmattelsestaktikken din...minner til forveksling min egen. Plant eit frø, osv:-)

    God, god bedring til deg! Ikkje stas med storkenebb av den sorten...

    Klem

    SvarSlett
  4. Haha, det var aldri på noe tidspunkt snakk om å gi seg. til IJ: Jeg ser virkelig for meg kampen mellom mann og papegøye!Så fint at dere andre også liket gardinene, siden jeg tross alt har kjempet for dem!

    SvarSlett
  5. Morsomme gardiner! Og Jeg kjenner meg igjen i den intense jakten på noe man har sett i et blad og veldigveldig gjerne vil ha selv. For mange år siden løp jeg rundt Paris på jakt etter en kaninlampe jeg hadde sett i et blad, og fant den til slutt helt tilfeldig, etter at jeg hadde gitt opp. Og nå er kaninlampen i alle barnebutikker i Oslo... Men hadde jeg visst det den gangen hadde jeg jo ikke fått sett så mye av Paris :)

    SvarSlett
  6. Hei! Den lampen har jeg også. Min er lyseblå, den skulle bli nattlampe, men insisterer på å sitte midt i kjøkkenstua. Det var bra du fikk sett Paris!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!