tirsdag 3. mai 2011

Tuntreet


Stortreet stod der da foreldra mine bygde huset. Vi flytta inn i 1965, så det har rukket å vokse mye siden da.! Under den har vi leika med dokkene, vi har dissa (vi satt i huska, for dere som ikke kan romsdalsdialekt), vi har hatt hagebord. Når sommeren får fløyelsmørke i august, ser vi flaggermusene som har tilhold der. Før eldste tantebarnet ble født i juni, var det stor diskusjon om hva som spratt ut først, ungen eller aska. Det har holdt ut i storm og orkan! Tro hvor lenge det står?

Stortreet er ei ask. Treet er sentralt i norrøn mytologi, aska Yggdrasil er selve verdenstreet. Det brer seg utover hele verden. Dette treet ikke riktig så stort, men det bredte seg over oppveksten min.

PS. Er det noen av slekta som har digitalt bilde av oldemor og alle de andre under stortreet? 

5 kommentarer:

  1. Vi har også ei ask. Den er fra 1912. Så aska kan nok stå lenge.

    SvarSlett
  2. Hei kjære du! Du har vunnet en av mine giveaways i dag! Kontakt meg på e-mail gitt i bloggen og så poster jeg den til deg snarest : )

    SvarSlett
  3. Flott tre. Det er noe eget og spesielt med tuntre. :-)

    SvarSlett
  4. det er det fineste treet i verden. hilsen ingrid

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!