mandag 10. januar 2011

Rød ris, god mat

For et års tid siden, eller så, var jeg inne på Amazon, og så på bestselgere. En av bøkene som lå aller øverst, var Ottolenghi sin fantastiske kokebok; Ottolenghi, the cookbook. Så jeg bestilte den. Kun et tastetrykk..



Vanligvis når man faller for fristelsen til å kjøpe ei kokebok, er det ikke alle oppskriftene som er like bra, når det kommer til stykket. Denne kokeboka er i så måte enestående; alt er like godt! Eller bedre! Det er mange oppskrifter på salater og tilbehør, utmerket når vi begynner å bli lei av potet, pasta og ris. Vi har prøvd mange av oppskriftene, og noen av dem har blitt våre favoritter. Oppskriften nedenfor er en av dem. Den passer til alt du ellers vil ha ris til, tenker jeg. 

Quinoa er frø fra Sør-Amerika.Flere farger 


Rød ris og quinoa med appelsiner og pistasjer
60 gr pistasjer, usalta og uten skall
200 gr quinoa
200 gr rød ris
1 middels løk, i skiver
150 ml olivenolje (eller mye mindre, det er ditt eget valg)
appelsinskall (det ytterste, orange), og jus fra en appelsin
2 ts sitronsaft
1 hvitløk, knust
4 vårløk, tynt skivet
100 gr aprikoser, grovt oppdelt i terninger/biter
40 gr ruccola
salt og svart pepper 

Framgangsmåte:
-Sett steikovnen på 170 grader, spre pistasjene ut på et stekebrett, og la de stå i ovnen i 8 min. Steikepanna er egentlig like greit. Hakk dem grovt.
-Fyll to kaseroller med lett saltet vann. Kok quinoa i 12-14 min i den ene, og rød ris i den andre i 20 min. Risen skal være litt "al dente". Slå av vannet, og bre ris og quinoa flatt ut i en form eller noe, så det blir kaldt, snarest mulig. 
-mens du gjør dette, og har evnene til multitasking, og det har du jo, hvis du er kvinne (jeg hørte forresten om en skomaker som greide tre ting på en gang; han lappet sko, sang og så ... han. Jeg kunne ikke skrive det rett ut her, midt i maten) altså mens du gjør dette, surr løken i noe i olja til den blir myk og lett brunet.Pass på så den ikke blir brent. La den avkjøles skikkelig.
- Når alt er avkjølt, blander du rød ris og quinoa, hakket aprikoser og pistasjer. Så lager du en dressing av olje, saft fra en presset appelsin,revet appelsinskall, sitronsaft, salt og pepper. Dette er en stor oppskrift. Jeg pleier å ta ca halvparten, og danderer med vårløk i lange, tynne remser, og ruccola. Resten setter jeg i kjøleskapet, og danderer med ruccola og vårløk neste gang jeg tar salaten. Holder seg fint to dager i alle fall


  Både quinoa og rød ris får du kjøpt på helsekostbutikker, på svenskehandel, eller hvis du bor i Trondheim, på Etikkenbutikken til Une, søstra og mora i Kjøpmannsgata.

3 kommentarer:

  1. Hei:)
    Den siste delen av oppskriften har nok falt ut, og jeg er ei kløne så det hadde vært fint med resten også:)

    SvarSlett
  2. Hei, jeg skal skrive den litt mer skikkelig! Det er forøvrig en utrolig god oppskrift

    SvarSlett
  3. Hei igjen. Takk skal du ha:) Gleder meg til å prøve denne.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!