tirsdag 11. januar 2011

Pingvinen Misha

I Bokprogrammet ble jeg kjent med den russiske forfatteren Kurkov, og fikk utrolig lyst til å lese boka hans om Døden og pingvinen. Ideen bak boka er at Sovjetunionen kunne sammenlignes med en dyrehage. Det var grenser for hva man kunne gjøre, men alt var trygt og godt. Mat til alle, og noe å gjøre til alle. Så ble Sovjetunionen (dyrehagen) oppløst.Hva skjedde med dyra som bodde der?

Boka var ikke enkel å få tak i. Den er utsolgt på norsk, og var heller ikke å få tak i på antikvariat. Til slutt fikk jeg tak i den her : hos Capris til 35 kroner.

In Soviet Russia,Penguins march, by SavatheAggie


Misha, som pingvinen heter, er altså en sovjetborger som har mistet sin kjente og trygge tilværelse. Han blir gitt bort til Viktor, som også flyter rundt i sin tilværelse. Han skriver nekrologer. Disse nekrologene setter i gang diverse hendinger. Dette er ikke stor litteratur, men det er ei morsom bok, og fort lest. Og jeg ser levende for meg den stakkars pingvinen som plasker rundt i en traurig leilighet. For levende pingviner, sjekk herog her.


Altered Reality V,  Seting bench with Penguin (Flickr)

Tea with Penguin


The Polarbear and the Penguin, Iotaillustration, Etsy

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir veldig glad for kommentarer!