fredag 8. april 2011

Tenk på kjøkkenbordet, når du ikke er der

1.Ida Lorenzen , Interiør fra Nyfossum, 2002
2.Vilhelm Hammershøi
3. Edward Hopper, Sun in an Empty Room,  1963
4. Hakkespetten, Th Kittelsen






  







Jeg er fremdeles delvis inne i den verden jeg fant i "To the Lighthouse" , også etter at siste side er lest. Hun skriver om det tapte, det som er borte. Woolf er samtidig med Marcel Proust, og hun har lest "På sporet av den tapte tid" da hun skriver To the Lighthouse. Både Woolf og Proust bruker kunst til å fastholde fortiden,som de begge mener lever videre i ubevisstheten, til evig tid, i følge Margaret Drabble, som har skrevet forordet til den utgaven jeg har. Men den tapte tid er der bare glimtvis, så glipper den taket igjen, eller vi i den.

Det store midtre kapitlet i boka beskriver Det tomme huset,når ingen er der. Huset har likevel spor av det livet som har vært levd der. Dette er et tema som settes tidlig i boka, da Andrew, Ramsays sønn, skal forklare (på enkelt vis, til en kvinne) hva faren skriver om; Subject and object and the nature of reality; Think about the kitchen table, when you are not there.

Jeg husker at jeg som barn tenkte: hvis jeg kniper igjen øynene, forsvinner alt da? Fort opp igjen med dem, jo, alt var der. Maleriene ovenfor handler nettopp om dette, kjøkkenbordet, når du ikke er der. Ida Lorenzens kunst har alltid facinert meg. De er tomme av liv, men de vibrerer av liv likefullt. Jeg var på Blåfargeverket for noen år siden og så utstillingen hun hadde der, det var nesten som hun hadde greid å vekke livet opp fra det døde, eller at hun hadde fanget inn et liv som fortsatt levde i det skjulte. William Hammershøi og Edward Hopper beskriver også det samme, forenklet kan man si; kjøkkenbordet når du ikke er der, det er det ene, men livet, som rester i rommet, selv når det er tomt for liv. Og når det gjelder Th. Kittelsens bilde, jeg blir helt varm når jeg ser for meg alle som har gått i solen på denne veien, men også i styggvær, kanskje de har vært syke, sultne, glade, forelsket, og Kittelsen, som også er død, har gått den, sett den, malt den.



5 kommentarer:

  1. Så flotte malerier. Og så fin tekst til. Og boka To the Lighthouse må jeg få lest!

    God helg, god klem

    SvarSlett
  2. Les novellene Frode Grytten har laget til Hoppers bilder:
    http://www.nm.no/tekst.cfm?id=2547

    SvarSlett
  3. Hei lasi, takk for kommmentar. Jeg har den, og anbefaler den absolutt! Utrolig fine noveller.

    SvarSlett
  4. To the lighthouse er en av mine yndlingsbøker, egentlig alle av Virginia Woolf. De lager en stemning som sitter i deg lenge etterpå.
    Fine bilder du har valgt.
    Midtstilt tekst kan du få bort ved å trykke på tekstikonet som ligger i feltet over der du skriver nye innlegg, det ligger nesten helt til høyre.
    Fin blogg du har :)

    SvarSlett
  5. Velkommen som følger, giraffmamma! Og takk for hjelpen, jeg var så irritert at jeg holdt på å sprekke, men nå er det i orden!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!