søndag 27. mars 2011

Håpet er lysegrønt





Bildene til Katrine Kalleklev har en forunderlig virkning på meg, de setter nesten alltid i gang minner, de er som minneknapper. Jeg ser et bilde av henne, og vips, så er jeg tilbake i barndommen. Akkurat dette bildet, som heter Hare på esel, bragte meg rett tilbake til konfirmasjonstiden, eller rettere; til annendagskonfirmasjonsklærne mine. Ja for det hadde vi. Først var det overhøringsklær, da hadde jeg en nydelig rosa kjole som mamma hadde sydd. Så var det bunad til selve konfirmasjonsdagen, og så var det annendagsklær. Da gikk hele konfirmantkullet i kirka, til nattverd for første gang. Jeg vet ikke helt når dette tok slutt, men vi var i alle fall med på det.

Nå vaser jeg meg vekk igjen; hvorfor jeg husket på det, når jeg så bildet at en hare på et esel? Fargene, selvfølgelig. Jeg var meget bestemt på hva jeg likte, og hva jeg ikke likte, og når jeg endelig skulle få det jeg hadde lyst på, kunne det ikke være hva som helst. Jeg ble fornyet fra topp til tå; rosa dongeridress med hvit glidelås og vinger, gressgrønn skjortebluse inni, gressgrønn kort kappe med hvitt glidelås og stikninger, og gressgrønne sko men hvite stikninger og hvit såle. Og jeg følte meg utrolig fin. Dessverre har jeg ikke bilder av antrekket, men bare se på haren, så får dere en ide om fargene i alle fall.

4 kommentarer:

  1. Jeg synes det er flott at bildene mine kan bringe deg tilbake til barndommen, Lise! Kan nesten se for meg klærne dine, og ditt innlegg får også meg til å huske tilbake til en slik rosa-farge som jeg hadde på noen dongeribukser (i rosa), som jeg ble så utrolig glad for å få...

    SvarSlett
  2. Herlig hare-hopp-mimre-innlegg! Takk for kommentar hos meg. Jeg har fått ordnet opp - tasting i alle retninger - vips, så fikk jeg det til igjen.

    SvarSlett
  3. Katrine: Og så fint at du synes det er greit at jeg bruker bildene dine:)
    Stilleben: det var endelig bra, det er så kjedelig når teknikken slår krøll på seg.

    SvarSlett
  4. Herlig skrevet, Lise. Jeg fikk også litt barndoms eller ungdomsminner av å se på fargene :)
    Enig med deg, liker bildene hennes!
    Sv: Fikk heldigvis med meg det ene målet. Var ganske opptatt med å ta bilder og dermed gikk jeg glipp av det andre (men til ham sier jeg bare: Ja! Kuult! hehe).
    Klem

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!