torsdag 3. mars 2011

Råd til ei datter som skal ut i verden

Dattera mi skulle ut i verden, hun skulle forlate heimen, og det var tid for en alvorsprat.
Jeg skal gi deg et godt råd, sa jeg:

Sa jeg: Ha tro på deg selv og dine muligheter? Nei
Sa jeg: Vær rettferdig og sann? Nei
Sa jeg: Du skal være mot andre slik du vil at de skal være mot deg? Nei
Sa jeg: Du skal æra far din og mor di ? Nei
Sa jeg: Du skal finne noe å takke for hver dag? Nei
Sa jeg: Pass deg for skippertaka, de e jamninj så dreg? Nei
Sa jeg: Pass deg for mannfolka, de er bare ute etter å lure deg? Nei, heldigvis ikke

I det hele tatt, gav jeg henne noe som var verdt å ta med seg? Som hun kan ta fram og  si; ja dette sa min mor da jeg skulle ut i verden? NEI

Jeg sa: Alt du trenger, finner du på JERNIA!
At det går an..

Ballongen, Katrine Kalleklev

2 kommentarer:

Jeg blir veldig glad for kommentarer!