tirsdag 21. juni 2011

2000- en fremtidsvisjon

Ja, jeg vet jeg er sent ute. Men nå har jeg tenkt å sette meg litt tilbake, og tenke på da jeg var ca 10, og så fram mot år 2000, selveste fremtiden. Den var så langt borte at jeg nok egentlig ikke kunne se for meg at den skulle komme. Og hvis det så var at den skulle det, skulle alt være annerledes enn nå, tenkte jeg da. Jeg fikk god hjelp av Donalt & Co. Der var det et stykke som kanskje hette noe sånt som år 2000. Der bodde alle i runde hus, og trykte på knapper for alt, og choppet mellom husene i små helikoptre. I stedet for mat spiste man piller. Og kanskje fantaserte jeg litt videre og bygde på historien. Det skulle være mye plast, også i klærne, og alle damene skulle til en hver tid gå rundt i hvite høye støvletter.

Ble det sånn? Ja, og nei, og enda mer. Jeg fikk de høye støvlettene, men det var allerede i 1973. Da hadde jeg lilla hotpants og hvite høye støvletter. Vi bruker mye tid på å lage mat, gjerne fra grunnen av, og aldri, aldri, aldri halvfabrikata. Og i alle fall ikke piller. Om det ikke bygges så mange hus med småruta vinduer, er det mange hytter som bygges i tilbakeskuende arkitektur, det er ikke mange runde hverken hus eller hytter. Og jeg har småbruk der jeg prøver å ha det så alderdommelig som mulig. Vi har faktisk plastklær, de fleste har en fleecegenser eller to laget av resirkulert plast (hurra, det er bra). Til en viss grad har framtidsvisjonene slått til, men det ingen, i det hele tatt ingen, greide å forutse, var den teknologiske revolusjonen. Her i huset for eksempel, har vi en laptop hver, og selvfølgelig hver vår mobiltelefon. Når jeg mister noe, blir jeg sur for at jeg ikke kan ringe etter det, og i stedet for å rope til min sønn, hender det at jeg ringer, selv innen huset. Man ringer opp den småruta hytta for at den skal være varm, og bestemor er på facebook. Og alle bloggedamer (og evt. menn), det er egentlig ganske få år at man har kunnet gjøre det.  I dag har nettet væer nede hele dagen på jobb, vi er så avhengige at vi bare har tvinnet tommeltotter og ryddet.



Sorry, my englishspeaking friends, I do not want to translate all, but here is an excerpt; when I was a child, year 2000 was far, far ahead, a unreal future. Then everything should be different; all houses should be like UFOes, and if you were to visit a friend, you had to go by small helicopters.Instead of food, everybody would swallow (am I talking about the bird here?) pills. All the ladies would wear high, white shiny boots.Well, did it become like this? Yes, and no, and more so. I got my white shiny boots, but that was already in 1973. We use lot of time to prepare our food, and the houses are not always looking modern at all. What nobody had forseen, was the tecnological revolution. In our house, we have a laptop and a mobil phone each, and now and then I will phone my son, even though I know he is in the house.  You will phone your not so modern (seemingly) cottage or farmhouse to start the heater, and even grandma is on facebook. To day we had no network at my job, we did not know what to do.

6 kommentarer:

  1. så sant så sant! vi trodde det var liksom så langt borte...

    SvarSlett
  2. Og 1970 er slett ikke lenge siden! Jeg fikk forresten aldri hvite støvletter i chrush-lakk. Min mor syntes det var noe tull og griseri som kunne gi sopp mellom tærne. Hotpants, derimot, det fikk jeg. Stilige blå med smekke og seler. Stripete acrylgenser inni gjorde susen. Jeg snakket med en ung dame på 32 her om dagen, tenk hun hadde aldri hørt om hotpants. Visste ikke hva det var, så vi søkte det opp på nettet, snakk om! - så korte! Ikke rart de var hotte *S*
    Jeg bor forresten i Fyresdal, Vest-Telemark, og det er sannelig dalstroka innafor med klimasone på høyt nivå.
    Takk for mimreturen - jeg regner med at vi kan Lillebjørn Nilsen "og noen tror visst vi kan leve av plast og syntestisk mat" :-))) Liv

    SvarSlett
  3. Fint lesestoff igjen! Jeg var desverre for lita for hotpants(-65 modell) men nobojentene hadde husker jeg. Nå går datteren min med sko som har svært høye hæler og tett shorts med høyt liv, moten nå minner litt om dengang :)

    SvarSlett
  4. Donald vet å sette sving på fantasien/forventningene :) Fikk veldig lyst å bo i det huset du viser. Akkurat sånn det burde være når fremtiden endelig er her!!

    SvarSlett
  5. Ja, det er virkelig vanskelig å spå om framtida. Og kanskje det er bra.
    Hadde ihvertfall aldri gjettet på at jeg skulle ha en egen blogg som alle i hele verden med tilgang til en datamaskin kunne lese!

    Ser deg for meg i hvite, høye støvletter og hotpants :)

    SvarSlett
  6. Så mange fine kommentarer! Vi tror av og til at vi har kommet så langt det er mulig å komme, og så finner man stadig på noe nytt

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!