mandag 6. juni 2011

Gud vil jeg skal være et solskinnsbarn

.... sang vi på søndagsskolen. Jeg var barn på den tiden da det fremdeles var et ideal at barn skulle få synes bittelitegrann, men for all del ikke høres. Ikke at foreldrene mine var strenge, men de levde nå også i sin tid, og prøvde å få slike barn som tiden krevde. Jeg tror de lyktes ganske bra også. Fremdeles var Margrethe Munthe med sine oppdragende sanger allemannseie; nei, nei gutt, dette må bli slutt, ikke storme inn i stua, før du har tatt av deg lua, sang vi veloppdragent, med rene hender og solskinn i hjertet. For det var slik Gud ville ha oss, og foreldrene, og resten av samfunnet. Nå i ettertid synes jeg at jeg skulle ha bråkt litt mer. Vel, jeg har vel hele slekta med meg på at jeg har tatt igjen i voksen alder.

For noen år siden kom jeg over disse kortene, jeg går ut fra at de er etterkrigs, men ikke så veldig langt utpå sekstitallet. Nå har jeg bare ett sett igjen, men deler noen av bildene med dere. Resten får dere se en annen gang.









God wants me to be a sunshine child, was a song we sang at sunday school. I was a child when the ideal still was that ok, a child can be visible, but barely audible. My parents were not unkind, but they were children of their time, and tried to get the kind of children that was in fashion. I think they succeded rather well, we became the kind of children that God, and parents and the society wanted. When I am looking back, I think I should have tried not to be that nice. I should have made som more fuss.  Some years ago, I came across these cards, educating Naughty to behave, and be like Nice.


Nr 1: Nice is dressing and brushing his tooth without fuss,
Naughty is grumpy and unwilling. Which kind are you?

Nr 2: Nice is running errands for his mother
Naugthy is unwilling, grumpy and angry.You are not like him, are you?

Nr 3 Nice has got himself a kitten, and is treating it well. Naughty likes to torment animals, he drags the cat by its ears. You could never do such a thing, could you?

Nr 4: Lise has got a tricycle. Look how clever she is, Nice is shouting. But Naughty is envious, he is crying, I want a tricycle, I want a tricycle. You are not that bad, are you?

8 kommentarer:

  1. Huff!
    Jeg får vondt i magen av dette.
    Jeg prøvde så godt jeg kunne å være et solskinnsbarn. Nå er det mannen min som må lide for det, stakkar!

    SvarSlett
  2. Vi får ta det igjen nå, med å være litt mer overskyet. Jeg bad til Gud hver kveld om at han måtte hjelpe meg å bli snill, og at det ikke skulle bli krig. Ingen kom på å si at jeg var snill, for det var jeg jo.

    SvarSlett
  3. Jeg smiler :) Morsomme og søte illustrasjoner, vi kan le av det i dag.

    SvarSlett
  4. huff a meg! stakkars slemmen! jeg er ved hans side jeg. alltid- på skole hevdet jeg at kain drepte abel, sikkert fordi han var så irriterende perfekt . (det ble ikke populært hos lærerine, det må jeg si...)

    SvarSlett
  5. JA, ikke sant. I dag hadde slemmen sikkert hatt en diagnose på fire bokstaver, så hadde han fått medisin og vært stille.

    SvarSlett
  6. Å takk for at du delte disse kortene med oss. Det er med skrekkblandet fryd jeg ser og leser. Pene, snille og søte solskinnsbarn, men som du sier. De må få lov å tordne også med gråværskyer!

    SvarSlett
  7. Haha, jeg må le. Men før var jo dette alvor, det er litt ille å tenke på. Herlige kort!

    SvarSlett
  8. Hihi... jeg skulle ønske jeg også hadde vært litt mer synlig som barn. Gjort noen streker nå og da :)

    Klem Tonje

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!