fredag 3. juni 2011

Markedskona


 Jeg tok dette bildet fordi jeg ble så fasinert av den digre osten. Antakelig er det et infantilt trekk, dette, å bli begeistret for ting som er større eller mindre enn vanlig. Kjempestort og bittelite. Men da jeg så bildet, ble jeg minst like begeistret for kona som står der og handler. Forhandler, antakelig. Hun er så typisk, så typisk. Plaster etter at hun har kuttet opp grønnsaker og gitt av seg selv. Med farget hår, og sørgerand innerst, og trillebag, er hun en fin representant for en markedshandlende senora. Utvalget på slike marked kan være enormt, særlig når det gjelder fersk fisk og kjøtt, og også grønnsaker. Markedene har faste dager, i Castiglione del Lago, for eksempel, der vi har vært de to siste somrene, er det marked hver onsdag. Da er hele byen avstengt for trafikk, og bodene fyller hele byen.




Et merkelig fenomen på bygda i Italia: Når kvinnene fyller førti,  tror jeg det trer i kraft en lov som sier at nå, senora, er det forbudt for deg å kle deg moderne. Du skal fra nå av gå i småblomstrete forklekjoler i crimplene (eller hva slike stoffer heter).  Og i begynnelsen lurte jeg på hvor de fikk tak i disse kjoleforklærne sine, men det var før jeg så et italiensk marked for første gang. Her er det! Det er tydeligvis fremdeles  et  marked for slikt.

Jeg har endret teksten noe, jeg skrev for slemt. Og det var ikke så morsomt. Men fremdeles undrer meg meg virkelig, hvorfor gjør dom så der?

12 kommentarer:

  1. Herlig størrelse på osten og flott, gammel dame! Hun ligner min gamle mor som også bruker trillebag når hun skal på Meny eller Rema 1000! Min mor og hennes familie er mørke finnmarkinger. Jeg arvet ikke noe av det mørke, bare snakketøyet og snakketempoet, he he. Jugendskapet har jeg tatt med meg. For tiden rommer det bøker. Men når vi skal renovere kjøkkenet, da vet jeg hvor skapet skal stå! He he! God helg til deg.

    SvarSlett
  2. Har ikke vært i Italia, jeg, men det står på ønskelisten.
    I sommer blir det Skottland for å feire min datters bryllup med en skotte i hulen Fingals Cave i Indre Hebridene.
    Italia kan kanskje være et fint sted å være "bortreist på dagen" på en rund dag om noen år :)

    Har prøvd crimpelinklær, da. Ubehagelig!

    SvarSlett
  3. Til Stilleben; mye bedre å arve taleferdigheter enn mørkhet. Og brudeblogg: Skottland er kjekt da, der har vi frest rundt på smale veier og smakt oss frem på diverse brennerier. Men Italia har en ting som Skottland sjelden kan varte opp med; varme! Og litt eldre historie. Jeg er helt frelst jeg. Har allerede vært i Italia en gang i år, og skal dit i september også.

    SvarSlett
  4. Bra observert og beskrevet!
    (Det er noe minus å ha mange ord;)

    Det var kanskje litt "slemt" å bejuble sommeren når den ikke har kommet overalt. Men sånn går jo i bølger. Når det er fint hos dere er det gjerne mindre fint her. Det er deilig. Skal ikke nekte for det.

    Ha en fin helg. Klem fra meg.

    SvarSlett
  5. Har aldri vart i Italia jeg, men beskrivelsen minner mye om Hellas- begge om marked OG damene over førti! - ok på noe steder i allefall...
    men likevel det undrer meg hvorfor jeg liker det? hvorfor synes jeg at det er noe utrolig grafisk ved dette...

    SvarSlett
  6. .... jeg er forresten kjempe misunnelig at brudeblogg skal til Skottlad....

    SvarSlett
  7. Til Demie: Ja jeg liker det, jeg også. Ble virkelig glad når jeg så hva jeg hadde tatt bilde av. Og slike markedsutstillinger tar jeg ofte bilder av, nettopp på grunn av mønstrene, det grafiske.

    Og at brudeblogg skal til Skottland er nå en ting, men at hun skal gifte bort dattera si til en skotte, er kjempekult. Og da blir det vel kanskje ikke bare en tur dit heller...

    SvarSlett
  8. Hei på deg :) Det er herlig med markeder! Lukten, folket, fargene og den lokale stemninmgen. Ja de lokale markedene er eksotiske! Apropo klær, en venninne hadde nylig vært hjemme i trøndelag og arvet klær fra en avdød tante. Hun hadde på seg et kjempekult gammelt kjøkkenforkle som minner litt om disse kjolene :) Du skriver om ganglag, holdning og kultur - noe kan være begredelig i en sammenheng og kjempestilig i en annen sammenheng, det er også fascinerende. God fredagskveld til deg, som forhåpentligvis er på bedringens vei :)

    SvarSlett
  9. Takk Lise :) Jeg visste det var noe... kom ikke på det i farten, lester :)

    SvarSlett
  10. Uff, jeg skulle nok ikke ha skrevet begredelig.Det ble litt nedlatende nesten.Men det er nok mer undring. Jeg skjønner det liksom ikke, hvor de unge pene jentene blir av. Og jeg har forresten selv kjøpt meg en kjempekul tunika med knepping og lange ermer i crimpeline. På fretex.

    SvarSlett
  11. Å, jeg som syns de kjolene på stativet så så fine ut... før jeg leste alt... da skjønte jeg at det var et merksnodig fenomen. At alle damer over 40 skal ha på seg sånne... hm. Forøvrig drømmer jeg om å få reise til Italia. Tror jeg har bodd der i et tidligere liv. Tji hi!

    SvarSlett
  12. Eirin, jeg hadde med en småblomstret kjole til Italia i fjor sommer. Hadde kjøpt den på Indiska. Jeg brukte den ikke en eneste gang, før jeg var hjemme i Norge igjen. Det var nesten som den gangen jeg var kanskje 23 år, men kjøpte jakke på litt feil butikk. Jeg så meg rundt i byen, og av de yngste som hadde slik jakke, var ikke ei eineste en dag under 65 år. Mamma fikk den...

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!