søndag 5. juni 2011

Sohlbergs plass

Vanligvis når vi kjører sørover, kjører vi til Hjerkinn, og så til venstre over Folldal og Atnabru, til Venabygdsfjellet og kommer ned i Gudbrandsdalen ved Frya. Etter at Statens veivesen bygde ut denne utrolig flotte utsiktsposten ved Atnasjøen, har vi alltid stoppet der, minst en av veiene. Det gjør meg litt stolt, tenk at så mange "unyttige penger" blir brukt på noe sånt. På noe ¨så "unyttig" som kunst i veikanten. Sohlbergs plass skal være der billedkunstneren stod da han fikk inspirasjon til sitt berømte bilde Vinternatt i Rondane (se nederst). For å være litt uærbødig, synes jeg rasteplassen er finere enn bildet! En smule mer subtilt...









Fil:Vinternatt.jpg

Usually when we are going south from Trondheim by car, we go to Hjerkinn, then left to Folldal, Atnabru, Venabygdsfjellet, and down to Frya in the Gudbrandsdal. After the state buildt this pearl of a resting place by the Atnasjø, we allways stop there, one way, or the other.It makes me proud, that the state has used so many "useless money" just to decorate. Harald Sohlberg was an artist, well known for this picture he has paintet from just where the Sohlberg stop is. I love the place much more than the picture, to be honest.

5 kommentarer:

  1. Jeg er enig!!! Rasteplassen er jo et kunstprosjekt i seg selv! Herlig!

    SvarSlett
  2. nydelige "unyttige" ting : ) hvordan skulle livet være uten dem?

    SvarSlett
  3. Der har jeg ikke vært, men det skal jeg etterhvert. Jeg liker konseptet svært godt! Det ser ut som en veldig fin plass :)

    SvarSlett
  4. Hei - ja, er ikke dette et flott sted - enig med deg i at det er slott når det blir brukt penger på dette Nasjonale Turistveg-prosjektet som Statens vegvesen har:)

    Fin ny uke til deg - hilsen fra Bente.

    SvarSlett
  5. Det er så gøy at det er opparbeidet fler flotte rasteplasser! Har hatt noen fine overraskende kunstopplevelser langs landeveien.
    Tusen takk til dem som har bestemt at det er verd å satse penger på!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!