torsdag 2. juni 2011

I senga for fred

Her ligger jeg, og kan ikke annet. Nå har jeg holdt senga i ei uke, og vel så det. Det pågår en kamp i mitt indre mellom gode og onde krefter. Jeg er slagmarka, og så langt er det tydeligvis svartmakta som råder. Samtidig bruker jeg de få kreftene jeg har, til å knausgårdifisere mitt liv. Som om det skulle ha noen interesse for noen som helst, skriver jeg ut min tilstand. Hvem tror jeg at jeg er, liksom. Fru Knausgård? Det er visst minst to av dem, hun som ufrivillig har blitt portrettert, og vel så det, og så er det hun nye. Hun bedriver knausgårdifisering selv, i KK. Et vakkert menneske, virker det som, både utseendemessig og ellers. Hm, hvor slulle jeg? Jeg tror det var til John Lennon, fred over hans minne.

Uten sammenligning for øvrig, så er jeg ikke alene om å lage oppstuss av å ligge til sengs. Ta  John Lennon og Yoko Ono for eksempel. Her hadde de giftet seg, og var sikkert så stein av diverse champagne og annet, og sikkert av slikt som nygifte bedriver, selv om de sikkert hadde gjort det før. Og så gidder de bare ikke stå opp. Og hva gjør de da, etter å ha vært på do en tur, og etter å ha bestilt room service? Jo, de tilkaller verdenspressen. For å si at de ikke gidder å stå opp? Nei, det er her det blir morsomt, de sier at de skal LIGGE TIL SENGS FOR FRED! Og lot vi oss narre? Å ja da, alle sammen. Så når det er sagt, så det ikke skal være noen tvil, jeg ligger ikke her for fred, eller rikdom eller noen ting som helst, jeg er syk, bare.



Vi lar oss ofte lure, vi tror helst på at folk er greie med oss. Og det er en god holdning, synes jeg. Men jeg ble litt irritert på Hamsun da han greide å lure meg til å tro at hovedpersonen i Sult ble forfulgt, av en som gikk foran ham. Meget godtroende. Vel her ligger jeg og fjaser, og kan ikke annet....

Jeg føler meg litt til nedfalls, derfor bildene

5 kommentarer:

  1. Kjære kjære Lise! ros sier mye mer om den som gir den enn om den som mottar den... jeg takker og bukker : ) tenkte på dine vakre skyer når jeg fant om dette utfordringen men du får ta den når det passer deg du. Jeg er mye hjemme for tiden så jeg har nok tid til å være flink ; ) Masse god bedring til deg!

    SvarSlett
  2. God bedring, Lise. Håper du kommer til hektene veldig raskt. God klem Tonje

    SvarSlett
  3. Hold ut! Det kommer bedre tider...Men gu så deilig å bare kunne ligge i senga og kjøre`n ut.

    Skriving er skikkelig terapi, og fint å se tilbake på...Så lett å glemme hvordan det var når man ikke står i det lengre...Klæm ReVinyl

    SvarSlett
  4. Dette var da en fryktelig gjenstridig forkjølelse! Håper virkelig du snart kommer deg opp av sengen og i virksomhet igjen.
    Men det er jo morsomt at du har tid til å lage blogginnlegg og tråle nettet om dagene :)
    God bedring!

    SvarSlett
  5. Stakkars deg, håper du snart blir bedre og at du klarer å holde ut der i senga. Syns det bare er fint om du driver litt knausing, jeg. GOD BEDRING!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad for kommentarer!